Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En Persisk Spegel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En Persisk Spegel

Vill veta mer om den här vackra spegeln. Vi tror att den kommer från Persien men vill veta ålder osv? Hela baksidan är i svart trä.Det är glas över mosaiken.
    Tack för hjälpen!
    Bifogade filer

Persisk/rysk spegel?

Hoppas det finns någon som kan berätta om den här spegeln. Är den persisk eller?
    Tack för hj.

Comment

Det är svårt att säga något om åldern här, speciellt som Du inte visar baksidan av spegeln.
      Om den är svartmålad där, indikerar det att tillverkaren ville dölja träets ålder.
      Sedan ser spegeln välgjord ut, och ser definitivt ut att komma från en persisk bazaar för 100 år sedan.
      Men det vet vi ännu inte.

Comment

Glasmålning förekommer i Persien och trakterna däromkring och jag håller med om att den är välgjord och inte minst vacker. Jag har tittat på nätet på indo-persiska speglar och glasmålningar och denna slår det mesta.

Men jag skulle också gärna vilja se baksidan!

Comment

Har tagit bilder på baksidan men bortse från upp hänget, som är satt dit nu. Den är svart målad men ljuset är så skarpt att den ser grå ut. Rätt färg är svart.
          Bifogade filer

Comment

Tack, för de nya bilderna!
            De visar att spegeln inte är så gammal, och att upphängningen i metall troligen är från 1950/60-talet.
            Det skulle inte förvåna mig om spegeln försåldes via Indiska:
            http://indiska.com/system/content/html.asp?e=Om indiska&p=history

Länken verkar brytas, så kopiera av hela URL:en istället.
            Last edited by Gideon; 2011-12-06, 22:01.

Comment

Spegeln är hit kommen från Iran och har funnits i min mans släkt ägor i några generationer. Men då han inte kunnat få fram varifrån den kommit från början alltså tillverkningen.Så tänkte vi någon kunde säga mer om stilen. Bortse från upp hänget som vi satt dit för många år sedan. Någon spegeln från Indiska affären är den absolut inte.
              Hoppas på nya förslag!

Comment

Man får nästan för sig att de målade glasen kan vara äldre än träramen de är monterade i. Recykling av gamla delar är ju ingenting ovanligt.

Mvh John Doe

Comment

Spegelglaset(det stora) är gammalt, när man inte ens kan se sig själv i det. Så det kan ju inte vara gjort tidigt. För jag kan tänka mig att det är avgörandet om man köper en spegel. Men fukten kan väl göra så att spegel glaset mörknar så där? Min man säger att hans mormor dvs någon född på 1800 talet hade den.

Comment

Working...
                  X