Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Par i pressglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Par i pressglas

Visst är det kul när man hittar "syskon" till sina pressglasbarn? Här är några exempel på kompletteringar jag gjort för att jag gillat den första.

Det vore kul att se fler bilder på olika storlekar eller varianter som ni har fått ihop.
    Bifogade filer
    Last edited by Rosa; 2011-10-15, 20:17.

Den här modellen med 6-kantig fot och det trevliga benet kan man ju inte låta bli att köpa om priset är överkomligt. (Det mindre fatet kostade 100 kr och det större, som jag hittade i somras, 200.)

Känns som Kosta, men jag ser ingen märkning. Kan väl lika gärna vara gjorda någon annanstans. Höjd ca 15 resp 16,5 cm.
    Bifogade filer

Comment

Och så de här små godingarna, engelskt rutiga. Den på fot 9,5 cm. I Lersjös bok "Pressat glas" sid 54-55, benämns den sockerskål . Jag trodde det var saltkar. Finns i Reijmyres prislista 1851, fast med rutmönstrad fot.
      Bifogade filer

Comment

Ärligt talat är dessa inte mina favoriter, men det är ju svårt att låta bli dem på loppisen eller auktionen eftersom de är lite ovanliga.
        Bifogade filer

Comment

Nr 1 och 3 finns i priskuranter från Limmared ca 1860-tal. De engelskt rutiga, visst är det saltkar, sockerskålar är större.

Comment

Har ett "haklvsyskon" till dina skålar, vad jag kan se så ser skålarna likadana ut som min, dock har min ett rakt ben, den är 24 cm hög.
            Bifogade filer
            I’m a real mean bitch!

Comment

Tack Legion för ledtråden om Limmared!

Maria, visst är det samma mönster som i min större skål (den mindre ser annorlunda ut i mitten), fast min har lite tjockare och tätare ornamentering. Läste i Lersjös "Gammalt glas", sid 63, att mönstret kallas "Franska" och att Eda gjorde en variant runt 1890 (bild finns). Men som med de flesta mönster användes det säkert på flera bruk.

Comment

Tänkte förtydliga att syftet med tråden är att fler ska kunna visa helt andra pressglasmodeller och mönster som ni har mer än en av. Vi har ju redan andra trådar där enormt mycket redan har visats, t ex "Pressglas med puntel", men i den här tråden vore det kul att få se era favoriter som ni har flera storlekar av t ex.

Comment

7 x Dresden

Här kommer de delar ur serien Dresden som jag har. Saltkaren är omärkta men faten, skålen samt ljusmanschetterna är märkta Limmared.

Click image for larger version

Name:	IMG_2136.jpg
Views:	1
Size:	124,8 KB
ID:	523136

Click image for larger version

Name:	IMG_2137.jpg
Views:	1
Size:	85,5 KB
ID:	523135

Comment

Fin presentation av serien Dresden, Legion! Och att de flesta är märkta är ju extra trevligt. När tillverkades dessa, på ett ungefär?

Comment

Det är en trevlig serie, det mesta är i kristall. Den tillverkades runt 1900.

Comment

Tack för den infon, Legion.

Nu vore det kul att få se lite fler bidrag från pressglassamlarna. Sladden, Kecke, Surmasen mfl, ni har väl en hel del trevligt att visa?

Comment

Skålen hade jag sen tidigare, köpte assietten för 5 kr i somras. Fint mönster och inte så vanligt.
                          Bifogade filer

Comment

Working...
                          X