Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blixtsnabbt svar önskas...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Blixtsnabbt svar önskas...

Hallå keeramikvänner,
    Ska på middag ikväll och tänkte ta med den här krukan från Gustafsberg, fylld med nyplockade trattisar. Vem har gjort dekoren? Och vilken tid? Pinsamt att ge bort någonting man inte har en susning om. Hoppas på svar före kl 18. Tack på förhand tack och so long...
    Bifogade filer

Kul ide´Kim, så brukar jag göra också när jag skall bort men jag fyller med godis.....tyvärr kan jag inte hjälpa dig med frågan men ha en trevlig kväll!! Jo, det kan jag devis, dekoren heter DEK 2.
    Last edited by Andres; 2011-10-01, 15:57.

Comment

"Dek 2" enligt Svenskt porslin på nätet.
      Hälsn
      Lars M

Comment

Hej Kim!

Tyvärr kan jag inte ge dig namnet på formgivaren av mönstret, men det är mycket troligt att det är från 20-30-talet, då dessa spraymålade schablondekorer var mycket populära. Jag gissar på att man i vissa fall köpte in schablonerna från någon annan firma i Europa och att det kanske inte finns någon känd formgivare. Särskilt på föremål från Gefle tycker jag att det är vanligt att man ser flintgods som är dekorerat på detta sätt. Jag hade nog gissat på Gefle Porslinsfabrik om du inte berättat att denna kruka var från Gustavsberg. Krukan i sig skulle i och för sig kunna vara äldre än dekoren, hur är den stämplad?

En verkligen trevlig "gå bort-present"! Jag är övertygad om att värdarna kommer att bli mycket glada. Krukans dekor och färger känns lite höst-inspirerade och fylld med trattisar blir det pricken över i!
        Last edited by simco; 2011-10-01, 16:09.

Comment

Känns trettiotal för mig, med spritzdekor- dvs sprutad dekor där man har använt schabloner och sprutan kallas på fackspråk aerograf. Förmodligen är dekortecknaren inte känd, men det är en trevlig kruka.

Ha en trevlig kväll!

Edit:

Fann bild nu från auktionsfirman i Gistad där det uppgavs att det är Kåge, men jag misstänker att det är Kåge som är formgivare av burkarna med lock och inte dekortecknare.

Bifogade filer
          Last edited by Kaptenen; 2011-10-01, 16:12.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Känns trettiotal för mig, med spritzdekor- dvs sprutad dekor där man har använt schabloner och sprutan kallas på fackspråk aerograf. Förmodligen är dekortecknaren inte känd, men det är en trevlig kruka.

Ha en trevlig kväll!
            Tack, nu fick jag ett nytt ord i vokabuläret= Aerograf

Jag har faktiskt tänkt på likheterna förut med "airbrush"-tekniken som man använder bl.a, inom konst, lackering och t.o.m inom make-up industrin nu för tiden.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

Ha en trevlig kväll!

Edit:

Fann bild nu från auktionsfirman i Gistad där det uppgavs att det är Kåge, men jag misstänker att det är Kåge som är formgivare av burkarna med lock och inte dekortecknare.

http://www.auktionshuset.nu/20110724/auktion.htm
              Burkarna ser ut att vara av samma modell som de som har Pyro-dekoren.

Comment

Hallå och tack för alla snilleblixtar,
                Kan nog säga att det är Käge (vilket jag faktiskt trodde) och kanske tidigt 30-tal. Glad att ha vänner i viken...so long...

Comment

Kryddburkarna som Kaptenen visade och som förövrigt har samma form som Pyro-kryddburkarna som Simco mycket riktigt påpekade är formgivna av Kåge. Dekoren är anonym liksom den trevliga gammaldags krukan. Vill inte vara en glädjedödare men vill inte heller att Dina gäster ska tycka att Du är okunnig. Kåge har således inte med krukan att skaffa men presenten är LIKA FIN ÄNDÅ.

Comment

Vilken härlig present!

Den som kommer med en sån här present till mig är alltid välkommen på middag.

De här är ju betydligt ovanligare än de så omåttligt populära blå-vita syltkrusen som jag har dussinet av.

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                      Den som kommer med en sån här present till mig är alltid välkommen på middag.

De här är ju betydligt ovanligare än de så omåttligt populära blå-vita syltkrusen som jag har dussinet av.
                      Hallå Svärdsfalla,
                      Tycker om att göra någon glad och alltid kul att finna någonting originellt och aktuellt.
                      Tack för ditt bifall. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                        Kul ide´Kim, så brukar jag göra också när jag skall bort men jag fyller med godis.....tyvärr kan jag inte hjälpa dig med frågan men ha en trevlig kväll!! Jo, det kan jag devis, dekoren heter DEK 2.
                        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        "Dek 2" enligt Svenskt porslin på nätet.
                        Hälsn
                        Lars M
                        Jag skulle vilja påstå att det är dekor 20, som är stämplat på denna mjölskäppa modell S2.

Click image for larger version

Name:	Gustavsberg Dekor 20 res.jpg
Views:	1
Size:	61,3 KB
ID:	535082Click image for larger version

Name:	Mjölskäppa dekor 20 res.jpg
Views:	1
Size:	61,5 KB
ID:	535083

Comment

Där har du nog rätt.....men om du tittat på den ursprungliga dekoren i denna text så skiljer sig dekorerna åt en liten aning......

Comment

Working...
                          X