den här var riktigt trevlig tycker jag, vet ingenting om den, men den verkar ha bra ålder, det är drickande dansande tomtar i relief runt hela sejdeln och på handtaget klättrar det en tomte och på locket ser det ut som en tomte sticker upp huvudet och den har 3 lejontassar som fötter, den är 17.5 cm hög med locket på och ca 13.5 cm i diameter i botten och 8.5 cm i diameter uppe vid locket, är det någon som har nån ide om ålder och ev tillverkare??????

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
tomtesejdel med lock???
Collapse
X
-
tackar gideon jag håller med man blir glad av att se den, själv är jag inget vidare på keramik så jag förlitar mig på er som kan, jag funderar över numreringen i botten den verkar ha kommit dit senare det är målat en klick med lite gulare färg där numreringen sitterbehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Jag får Norska vibbar av denna
Kan inte riktigt förklara mig men i Gideons trevliga bok finns keramik som påminner om denna vad gäller lera, glasyr och färgval... även numreringen/signaturen tycker jag mig minnas sett något liknande i boken trots endast en snabb bläddring för ett bra tag sedan... Gideon snälla lusläs boken
Comment
-
Jag håller med Dig, luchur, i att färgerna ger norska vibrationer i syncentrum, men...
I boken har vi namn som Jacob Bjorheim, Sidsel Hartvig Jensen, Karl G. Nilsen, Thorvald Olsen och Brödrene Vaaten, som alla hade egna verkstäder och hade ungefär samma färgvalörer.
Flera av dem använde sig av reliefer som dekor och några av dem skulpterade - men ingen av dem visar på bilderna, samma spotska och glada miner som nissarna har.
pepita har säkert något att säga i saken.
Sejdeln är så rustik och tjockt modellerad, lekfullt framställd.
Jag vill ändå titta på den svenska sidan av saken och med riktigt rustikt, menar jag till exempel den här stora kannan av Bröderna Landin i Torshälla:
Eller så återvänder vi till Arne Glad, Dals Långed, som som också pysslade med reliefer på fri hand:
Annars får mig de målade siffrorna 1016 återigen att titta på Stenebyskolan och de keramikkurser, som Vera Haij var ansvarig för. Allt därifrån fick artikelnummer - vad jag vet.
Sejdeln är gjord med hjärta och själ, och bör absolut ställas fram i juletid, som prydnad bland kottar och ännu fler nissar.
harley - Du kan inte hita någon målad krumelur, åtminstone i detaljerna, eller runtom fotringen ovanför? Det borde/måste/ska finnas, för inte lämnar man något sådant utan spår efter sig - såvida det inte var ett glatt grupparbete i december månad på Stenebyskolan. Var är sejdeln hittad?
Comment
-
sejdeln köpte jag på återvinningen i karlstad, jag skall ta bättre foton i dagsljus och kolla den nogrannare efter signeringar/märkningar, knepigt att den stod kvar jag var inte där tidigt men det finns ju nagg och tomten på locket är lagad men jag själv köper hellre ovanliga saker jag gillar oavsett skavanker än felfritt massproducerat........behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Comment