Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukor och fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jätteintressant gods

Jag har gjort bytesaffärer med min granne idag. Har bytt detta mot en 1/8 liters höganäs kruka. Båda två är mycket nöjda måste jag säga.
    Godset var kraftigt bemålat och jag har ägnat några timmar i hundgården nu för att avlägsna färg. Hundarna gjorde mig sällskap och varit mycket trevliga och pussiga
    Jag vill visa behållaren (eller vad det nu heter) eftersom jag har hittat en signatur och jag tror jag vet vem det är.
    JE- Antingen är det Elias Johansson, verksam 1882 i Åkern, Ljusdal
    eller så var det Elias Jonsson, verksam 1889 i Tälle, Ljusdal.
    Jag vet inte om 12 1/2 är liter. Jag har mätt och det går in knappt 14 l.

Kul grej i vilket fall som helst!

Bonnie
    Bifogade filer

Comment

• Otroligt vilka intressanta föremål som dyker upp hemma hos dig, Bonnie.

Snart har du material nog för att ge ut en egen dokumentation om den hälsingska lergodstillverkningen.

Har du inte träffat på något av det "S D"-märkta hushållsgodset där i Hälsingland?
      Om inte, så går det nog att utesluta en tillverkning i dessa trakter.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
        Otroligt vilka intressanta föremål som dyker upp hemma hos dig, Bonnie.

Snart har du material nog för att ge ut en egen dokumentation om den hälsingska lergodstillverkningen.

Har du inte träffat på något av det "S D"-märkta hushållsgodset där i Hälsingland?
        Om inte, så går det nog att utesluta en tillverkning i dessa trakter.
        Man vet aldrig Hittar jag tillräckligt mycket föremål med signaturer kan jag ordna bättre bilder till och börja med.

Nej, jag har aldrig sett "S D"- märkta hushållsgodset i Hälsingland. Krukan du visar är så fin men jag har aldrig sett liknande här i trakterna, inte märkta i alla fall!
        Den kommer nog från Ångermanland - Medelpad som du säger.

Bonnie

Comment

• Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
          Jag vill visa behållaren (eller vad det nu heter) eftersom jag har hittat en signatur och jag tror jag vet vem det är.
          JE- Antingen är det Elias Johansson, verksam 1882 i Åkern, Ljusdal
          eller så var det Elias Jonsson, verksam 1889 i Tälle, Ljusdal.
          Jag vet inte om 12 1/2 är liter. Jag har mätt och det går in knappt 14 l.
          Står det kanske inte 12 kilo istället?
          Isåfall kan den varit för såpa, i likhet med simcos lite bastantare variant http://precisensan.com/antikforum/sh...ghlight=S%E5pa

Varför kastar Du om initialerna till att bli EJ?
          För mig är det inte rationellt.

Det finns för året 1880 ett par kandidater för Din trakt:
          Ekholm, Johan Anders Martin
          Kakelugnsmakargesäll
          f. 1838 i Malmö (Malmöhus län, Skåne)
          Gift man, far i familjen
          Gådeåbacken
          Säbrå (Västernorrlands län, Ångermanland)
          Registrerad födelseort: Malmö Malmöhus län

Ekholm, Jonas Peter
          Kakelugnsmakare
          f. 1843 i Selånger (Västernorrlands län, Medelpad)
          Gift man, far i familjen
          Gården No 97
          Östersund (Jämtlands län, Jämtland)
          Registrerad födelseort: Selånger Västernorrlands län

Sedan finns det 17 andra EJ runtom i landet.

Comment

• Jag tror inte att detta emballagekärl är svenskt, eftersom det verkar vara saltglaserat stengods. Färgen på det stämmer väl med de tyska krusen för seltersvatten.

Comment

• Jag tror, i min tur, inte att vi ska förringa de kunskaper lerkärlsfolket kunde ha om saltglaserat stengods på 1800-talet.
              Allt sådant kan inte ha varit koncentrerat till endast Höganästrakten, även om man ska komma ihåg det var tyskar som kom med den geisten i ugnen.

Comment

• Kruka från Hagaström

Bidrar med en bild på en kruka från keramikfabriken i Hagaström.

Mvh Bonnie
                Bifogade filer

Comment

• Här kommer flera bilder på bruksföremål av lergods. De kommer från Gränsfors, enligt den kvinnan som bor där och som gav mig dem som present idag Snällt av henne! Hon sa att jag alltid lyckas få fram vem som har gjort lergodset men nu känns det som att jag ger upp i detta fall, det finns ingenting att jämföra med.
                  Det finns svag märkning under glasyren på ett av föremålen men jag tycker att det är svårt att hitta dokumentation om lergodsgubbar i Hälsingland.
                  Bifogade filer

Comment

• Kul att se en kruka från Hagaströms-fabriken, Bonnie!
                    Lägg gärna in den i Hagaströmstråden också.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                      kul att se en kruka från hagaströms-fabriken, bonnie!
                      Lägg gärna in den i hagaströmstråden också.
                      ok!

Comment

• Th Brix

Här är det ingen tvekan varifrån detta keramikfat kommer: Th Brix, Långhult, Småland, Sweden.
                        Bifogade filer

Comment

• Internetsäljaren påstod att tillverkaren av denna syltburk var Dams fabrik i Boda.
                          Nu var jag inte helt övertygad om att det var så, men la ändå ett bud eftersom den såg intressant ut. Och så är det ju så roligt att försöka klura ut stämplar.
                          Burken blev min och på nära håll går det i alla fall att tydligt se Dams.....
                          Damsgårds måste det stå.
                          Denna länk får mig att tro på det. http://precisensan.com/antikforum/sh...eri-i-Egersund

Kanske ser jag helt fel, men Prylsnubbens kruka på Allmogetråden II tycker jag har en stämpel som påminner om denna.

Damsgårds Potteri. Hoppas att någon har lite mer upplysningar.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-08 003.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	518696 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-08 001.JPG
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	518697
                          Last edited by Bengt H.; 2011-08-08, 23:53.

Comment

• Litet fat som fick följa med hem, diam 8cm H 4cm. Vem P-W är vet jag inte.
                            Bifogade filer

Comment

• Trevligt fat kolmårdstrollet!
                              P-W står för Persman-Warnstad.

Prylsnubben har beskrivit detta på ett utomordentligt sätt, direkt kopierat från tråden Arvikakeramik:

"För att få lite ytterliggare belägg för att signaturen GP står för Nils Gustav Persman vill jag visa en vas som tillverkades under en period (1946-56) då han drev verkstaden tillsammans med en annan Arvikakeramiker, Åke Warnstad. Alstren från den gemensamma produktionen signerades PW, Persman-Warnstad där P står för Nils Gustav Persman. Om GP hade en äldre bror så framgår det inte i Britt Anderssons bok, däremot hade han en yngre syster Anna som en period arbetade hos konstnärinnan Maja Fjaestad och hjälpte henne att göra tryck."

Last edited by simco; 2011-08-09, 13:34.

Comment

• Tack så mycket

Comment

Working...
                                X