Ursprungligen postat av Bengt H.
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Göteborgs lerkärlsfabrik
Collapse
X
-
Göteborgs lerkärlsfabrik
Vid ett besök på en loppmarknad i Ullared (!) hittade jag denna ljusstake. Det som väckte mest intresse var etiketten. Jag har aldrig tidigare sett något från fabriken i Göteborg. Siffran 2 finns instämplad i botten.Taggar: Ingen
-
-
Etiketten kan, för den som är intresserad, beskådas i nyskick i denna gamla tråd:Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggMycket intressant!
Tusen tack för bilden och etiketten är "ny". Väldigt bra att Du tog tillvara ljusstaken.
Lerkärlsfabriken ser ut, i typsnittet på etiketten, ha varit samtida med porslinsfabriken, men är anonym - just nu.
Slainte Mhath
Comment
-
Det har Du alldeles rätt i!Ursprungligen postat av Manga64 Visa inläggEtiketten kan, för den som är intresserad, beskådas i nyskick i denna gamla tråd:
http://www.precisensan.com/antikforu...slinsetiketter
Och i två versioner dessutom...
Ja, man kan inte komma ihåg allt man har.
Det här företaget ska också kollas närmare in, liksom en terrin som råkar ligga på nätet nu.
Men Bengt H. ska få ha den i fred.
Comment
-
Göteborgs lerkärlsfabrik.
Från Göteborgs lerkärlsfabrik har det inte visats några föremål här på forumet vad jag vet förutom Lars M.:s ljusstake.
En del fakta om fabriken har min eminente medhjälpare lyckats samla in, men det återstår mycket att försöka forska fram.
Här följer det som nu kommit fram.
Den 20 juni intages i handelsregistret för Lundby kommun en anmälan från David Reinhold Söderström att han ämnar idka fabriks- och handelsrörelse under namnet "Norska Lerkärlsfabriken, David R Söderström".
Den 6 juni 1906 registrerades en anmälan om att rörelsen upphört.
Samma dag registrerades också en anmälan om att Söderström ämnade "idka fabriksrörelse med tillverkning av lerkärl, samt handel med därmed jemte andra varor under firma Göteborgs Lerkärlsfabrik, David R. Söderström".
I registret finns antecknat den 5 aug. 1974 att rörelsen har förklarats upphörd.
Möjligen har detta skett betydligt tidigare.
I varje fall ombildades under 1910 rörelsen till AB.
Söderström avlider i februari 1911.
Under en period skall Hugo Säfström ha varit delägare i företaget.
Ur skriften "Beskrivning över Göteborg med omnejd" tryckt 1939 kommer detta.
(Victor Berggren avgår som företagets VD 1949 enl. en upplysning på nätet, så då bör nog företaget vara i drift i varje fall fram till dess.)
Comment
-
Håller med om att det är mycket intressant information som dyker upp nu kring fabrikerna i Göteborgstrakten!
Tack Bengt!
Jag har klippt ut inläggen om Göteborgs lerkärlsfabrik och den visade ljusstaken, och sammanfogat dem med denna tråd, för att få en bättre överblick över informationen. Om någon misstycker flyttar jag tillbaka inläggen.
Lägger även in ett par bilder på etiketter från Göteborgs lerkärlsfabrik, kopierade från denna tråd.
Comment
-
Från yrkesinspektionens arkiv har jag fått lite om fabriken.
Enligt ett protokoll daterad 2/12 1953 skall verksamheten då upphört.
På nedanstående brevhuvud finns några medaljer som fabriken tydligen erhållit.
Troligen blir det inte läsbart på skärmen, så jag skriver ner vad det avser.
Silfvermedalj:
Göteborg och Bohus läns Kongl. Hushållningssällskap. (utan årtal)
Landtbruksmötet i Kongwelf 1900.
Guldmedalj:
Hortikulturens vänner Göteborg 1874 (Årtalet anger möjligen sällskapets bildande i Göteborg (trädgårdsförening))
Belöning åt Lerkärlsfabriken David R Söderström 1904.
Comment
-
Tack så mycket för allt du delar med dig!
Det är alltid lika trevligt att få se kuranter!
Det är verkligen uppskattat att du delar med av informationen kring de olika fabrikerna.
Hoppas att det dyker upp fler föremål nu när man vet vad man ska spana efter.
Comment
-
Tack vare en PES-medlems uppskattade tips har jag nu fått möjlighet att kunna köpa mina första keramiksaker från Göteborgs lerkärlsfabrik.
Det blev tre mycket fina fat med målade fruktdekorer i mitten.
Det på undersidan målade "MASON" och "39" tyder jag till att någon som kanske hette Martinsson-Mårtensson-Magnusson etc. dekorerade faten 1939.
I övrigt finns ingen annan märkning än de väl fastsatta etiketterna på vardera fat.
Comment
Comment