Det kan mycket väl ha funnits flera storlekar. Men de finns inte i säljarnas lista omkring 1938. Det är den enda katalog som är känd. Man hittar faktiskt en hel del som inte ingick i sortimentet just då.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Steninge
Collapse
X
-
Undrar om detta inte är en liten vas av Hans Olsson. Som Ni ser har jag försökt ta en bild av limresterna från etiketten. Själva etiketten var alltså borta när jag hittade föremålet och nu är även limresterna borta, efter rengöring. Uppmärksammade nu lite senare att Rosa redan visat några skålar, rosa förståssUrsprungligen postat av Gissla Visa inlägg
Vi har varit till Sigtuna Museum för att titta på en vas som vi minndes och som i någon mån liknar det vi sett på detta forum. Den var omärkt, men tillskrivs en anställd på Steninge som lärde sig dreja och gjorde en del arbeten på fritiden. Han hette Hans Olsson och signerade H.O. Ibland med tillägg av ett ristat runess.
Vi vill gärna höra mera!
Gunilla och Giselher
av Hans. Så då borde detta också vara han.
Last edited by prylsnubben; 2011-04-19, 17:15.
Comment
-
Hans Olssons run-ess
Visst är det en vas av Hans Olsson som Prylsnubben har lagt in. Typisk märkning. Synd att etiketten är borta. Den har samma format som Steninges första etikett, men den stämmer också in på Sigtuna keramik från början av 1980-talet. Hans drejade för Sigtuna under den tiden och modellen passar in där. Steninge i Märsta lades ned vid utgången 1979 när Uppsala Ekeby flyttade verksamheten till Uppsala. Straffet kom i form av Ekeby-konkursen 1986.
Comment
-
Vad räknas som fusk? Att sätta ett formjärn på ämnet som svarvar ut profilen? Jag säger nog att de medvetet valt en kantig och exakt formgivning i stil med det funktionalistiska idealet... Till skillnad från de föremål där man vill ge intryck av konstnärlighet och hantverk.
Comment
-
Formgivningen och hantverket känns gediget, om det är ett dåligt hantverk kan man kanske antingen skylla på oförmåga eller fuskjobb. Att deras design är medvetet vald utifrån tidens ideal är det knappast någon tvekan omUrsprungligen postat av Peter S Visa inläggVad räknas som fusk? Att sätta ett formjärn på ämnet som svarvar ut profilen? Jag säger nog att de medvetet valt en kantig och exakt formgivning i stil med det funktionalistiska idealet... Till skillnad från de föremål där man vill ge intryck av konstnärlighet och hantverk.
.
Comment
-
GRATULERAR Prylsnubben! Du har gjort ett fynd.
Nu vet vi att Ebelings kanna finns i minst 4 färgställningar. Du har den finaste vi sett. Förutom den vi har med i boken har vi sett den med röd och gul glasyr.
För att gå vidare med det fat Du visade i Ditt förra inlägg:
Greta Runeborgs former från Steninge är ofta ganska "hårda". En del är nästan smidesaktiga, lite främmande för den fina mjuka leran. De hade skickliga drejare på Steninge som kunde förmedla detta. Det finns flera exempel i vår bok. Se sidorna 52, 53 och 68. Fatet Du visar upp har en härlig glasyr. Det finns i flera storlekar. Vi har upp till 32 cm. Din verkar vara lite mindre.
Comment
-
-
Comment
. Jag har tagit bort lergöken då jag har blivit tveksam till om den verkligen är från Steninge verkstad.
Comment