Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varifrån kommer krukan? [ID: Ganns Potteri og Teglverk AS, Sandnes, Norge]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Varifrån kommer krukan? [ID: Ganns Potteri og Teglverk AS, Sandnes, Norge]

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med att härleda denna kruka. Stämpeln är inte bättre i verkligheten än på bilden tyvärr men kanske kan man få ut något med hjälp av den ovala formen?

Jag tycker mig kunna tyda: …cann… i den övre texten, kan det vara ett mått på hur mycket krukan rymmer?

…W(?)AN… i den undre och PT i mitten. Tror jag.

Krukan kan ha kommit från en dam som var född 1875 i Karlskoga och vars far var bruksägare.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 16:17.

Svårt att se - men det kan möjligtvis inte stå Warberg?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tveksam till det, Äjth. Det enda som jag tycker mig riktigt kunna se är "...AN..." i den undre texten.

Ytterligare en fråga. Varför är krukan inte glaserad ända ner till basen och har basens fals någon särskild funktion?

Comment

Jag tog mig friheten att trixa lite med bilderna

GANHS

*P&T*

NISSAN????
        Bifogade filer

Comment

Tack!

Comment

Ursprungligen postat av EUA Visa inlägg
            Tveksam till det, Äjth. Det enda som jag tycker mig riktigt kunna se är "...AN..." i den undre texten.

Ytterligare en fråga. Varför är krukan inte glaserad ända ner till basen och har basens fals någon särskild funktion?
            En vän till mig som har mästarbrev som krukmakare, har den teorin att falsen på krukor och burkar är till för att krukmakaren ska få bättre grepp
            när han glaserar.

Bild från boken Elfstrands i Sjöbo. Albert Elfstrand glaserar.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2011-01-25, 16:26.
            p-son

Comment

Så vet jag det. Tack, Polsson!

Comment

Hallå krukpratare,
                Får man nappa på tråden? Har en en väldigt snarlik kruka (som jag visat tidigare utan svar). Höjd 22 cm. Skillnaden är väl antal ränder och att min saknar stämpel. Kan min kruka också vara GANHS? So long...
                Bifogade filer
                Last edited by Kim von Platen; 2011-01-25, 16:50.

Comment

Jag är rätt säker på att den ovala stämpeln ska tydas som GANNS, P&T, SANDNES.
                  Isåfall är det fråga om Ganns potteri og teglverk AS i Sandnes, Norge. Företaget startade 1873 och lades ner 1976. Stämpeln återfinns inte i den norska keramikboken av Olsen och Andersen, men så inriktar den sig enbart på perioden 1900-1960.
                  Stämpeln bredvid tror jag står för drejarens initialer.

Mitt förslag är att Du, EUA, vänder Dig till Jaermuseet och ber någon antikvarie titta på den här tråden, och sedan jämföra med vad museet har i sina samlingar.
                  Våre museum og vitensenter tilbyr spennande opplevingar og er ein møtestad mellom natur - kultur og teknologi.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Jag är rätt säker på att den ovala stämpeln ska tydas som GANNS, P&T, SANDNES.
                    Isåfall är det fråga om Ganns potteri og teglverk AS i Sandnes, Norge. Företaget startade 1873 och lades ner 1976. Stämpeln återfinns inte i den norska keramikboken av Olsen och Andersen, men så inriktar den sig enbart på perioden 1900-1960.
                    Stämpeln bredvid tror jag står för drejarens initialer.

Mitt förslag är att Du, EUA, vänder Dig till Jaermuseet och ber någon antikvarie titta på den här tråden, och sedan jämföra med vad museet har i sina samlingar.
                    http://www.jaermuseet.no/samlingar-a...are-og-potteri
                    Tack för ditt svar, det känns som om jag har kommit lösningen ett steg närmre. Jag ska följa ditt råd och ta kontakt med Jaermuseet. Återkommer med deras svar om jag får napp.

Comment

Det verkar kunna stämma bra, Gideon!

Comment

Här är min Gahns, lite annan stavning, något mindre och inte heller identiskt material men ändå.
                        Bifogade filer

Comment

Lite till mans behövs ögonbad och stundligen framför datorskärmen.
                          Tack för tipset, prylsnubben!

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Lite till mans behövs ögonbad och stundligen framför datorskärmen.
                            Tack för tipset, prylsnubben!
                            En kort sekund kan vara underbar men nu kände jag en kort sekund att uteslutningen var nära.....jag kan bara inte låta bli ibland.

Comment

Ursprungligen postat av EUA Visa inlägg
                              Tack för ditt svar, det känns som om jag har kommit lösningen ett steg närmre. Jag ska följa ditt råd och ta kontakt med Jaermuseet. Återkommer med deras svar om jag får napp.
                              Jag fick aldrig något svar från Jaermuseet.

Comment

Working...
                              X