Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elfstrands i Sjöbo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Visar ett par loppade alster från Elfstrands, båda från 1929. Den högre 17cm är daterad 14/6 (tror jag).
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
      Visar ett par loppade alster från Elfstrands, båda från 1929. Den högre 17cm är daterad 14/6 (tror jag).
      Inga dåliga loppisgrejor, Rolf J! Båda är tillverkade under Axels, Alberts fars, tid.
      p-son

Comment

• Kanna (13,5 cm hög), Observera SJÖBO med versaler (eller åtminstone versalt B)!
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Kanna (13,5 cm hög), Observera SJÖBO med versaler (eller åtminstone versalt B)!
          Ett sådant B i SjöBo, har jag inte sett tidigare. Också börjar man naturligtvis att fundera över det. Med tanke på att även AE har en annorlunda piktur, kan det kanske vara någon praktikant, Albert hade ju ett flertal sådana, om vasen nu är från Alberts tid?
          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Ett sådant B i SjöBo, har jag inte sett tidigare. Också börjar man naturligtvis att fundera över det. Med tanke på att även AE har en annorlunda piktur, kan det kanske vara någon praktikant, Albert hade ju ett flertal sådana, om vasen nu är från Alberts tid?
            En till kanna (hänkelvas 12 cm hög), denna gång med ett annorlunda AE och j:et i Sjöbo ser också konstigt ut.
            Bifogade filer

Comment

• Har C.U. Rappok hittat till Sjöbo........ Frågan ställs exclusivt till vår expert på glasyrer baserade på kopparoxid, Polsson, yyeehhhhhhhh.
              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Har C.U. Rappok hittat till Sjöbo........ Frågan ställs exclusivt till vår expert på glasyrer baserade på kopparoxid, Polsson, yyeehhhhhhhh.
                Inte omöjligt! Vid ett enda datum under året, finns han överallt i hela landet.
                Fatet är oerhört charmigt, tycker jag. Naivistisk konst?
                p-son

Comment

Inte omöjligt! Vid ett enda datum under året, finns han överallt i hela landet.
                  Fatet är oerhört charmigt, tycker jag. Naivistisk konst?
                  Precis, det är så jag har uppfattat det....

Comment

• Inte Elfstrand men väl Sjöbo

En burk med lock av Nils Palmgren märkt NP och Sjöbo får bli mitt bidrag på denna tråden.
                    Bifogade filer

Comment

• Två skålar köpta samtidigt, gås och klöver (12 cm respektive 11 cm i diameter). Ej traditionellt signerade, men gåsskålen uppvisar på utsidan ett AE i blyerts och ett B.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Två skålar köpta samtidigt, gås och klöver (12 cm respektive 11 cm i diameter). Ej traditionellt signerade, men gåsskålen uppvisar på utsidan ett AE i blyerts och ett B.
                        Elfstrands? Kanske, kanske inte, men nog har fågeln vissa drag av prylsnubbens fårgelspilkum.
                        p-son

Comment

Elfstrands? Kanske, kanske inte, men nog har fågeln vissa drag av prylsnubbens fårgelspilkum.
                          Man kan aldrig vara säker, eftersom dekorerna vandrade mellan krukmakarna. Modellen skiljer sig från Prylsnubbens och mina är enligt min åsikt tunnare och mer väldrejade, vilket kanske syns på profilbilden.
                          Bifogade filer

Comment

• Man kan aldrig vara säker

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Man kan aldrig vara säker, eftersom dekorerna vandrade mellan krukmakarna. Modellen skiljer sig från Prylsnubbens och mina är enligt min åsikt tunnare och mer väldrejade, vilket kanske syns på profilbilden.
                            Instämmer till fullo i "man kan aldrig vara säker"! Stenbäck till höger.
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

• Saknad, men inte glömd, har detta fat länge varit.
                              Den dök upp lagom till förra advent, då en försiktig källarinventering gjordes och finns inte med i den här tråden.
                              1,5 kilo tung och med sina 31 cm i diameter, mäter den sig väl med tidigare visat kräftfat.
                              Jag gissar det är Elfstrand S:r som låtit sin konstnärliga ådra flöda med penseln, doppad i både guldbronsfärg, som blått, i påskatid.
                              Bifogade filer

Comment

• En liten pärla det där Gideon.
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X