Visar ett par loppade alster från Elfstrands, båda från 1929. Den högre 17cm är daterad 14/6 (tror jag).
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Elfstrands i Sjöbo
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Rolf J Visa inläggVisar ett par loppade alster från Elfstrands, båda från 1929. Den högre 17cm är daterad 14/6 (tror jag).p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggKanna (13,5 cm hög), Observera SJÖBO med versaler (eller åtminstone versalt B)!p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggEtt sådant B i SjöBo, har jag inte sett tidigare. Också börjar man naturligtvis att fundera över det. Med tanke på att även AE har en annorlunda piktur, kan det kanske vara någon praktikant, Albert hade ju ett flertal sådana, om vasen nu är från Alberts tid?
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggHar C.U. Rappok hittat till Sjöbo........ Frågan ställs exclusivt till vår expert på glasyrer baserade på kopparoxid, Polsson, yyeehhhhhhhh
.
Fatet är oerhört charmigt, tycker jag. Naivistisk konst?p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggInte omöjligt! Vid ett enda datum under året, finns han överallt i hela landet.
Fatet är oerhört charmigt, tycker jag. Naivistisk konst?.
Comment
-
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggTvå skålar köpta samtidigt, gås och klöver (12 cm respektive 11 cm i diameter). Ej traditionellt signerade, men gåsskålen uppvisar på utsidan ett AE i blyerts och ett B.p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggElfstrands? Kanske, kanske inte, men nog har fågeln vissa drag av prylsnubbens fårgelspilkum.
Comment
-
Man kan aldrig vara säker
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggMan kan aldrig vara säker, eftersom dekorerna vandrade mellan krukmakarna. Modellen skiljer sig från Prylsnubbens och mina är enligt min åsikt tunnare och mer väldrejade, vilket kanske syns på profilbilden.p-son
Comment
-
Saknad, men inte glömd, har detta fat länge varit.
Den dök upp lagom till förra advent, då en försiktig källarinventering gjordes och finns inte med i den här tråden.
1,5 kilo tung och med sina 31 cm i diameter, mäter den sig väl med tidigare visat kräftfat.
Jag gissar det är Elfstrand S:r som låtit sin konstnärliga ådra flöda med penseln, doppad i både guldbronsfärg, som blått, i påskatid.
Comment
Comment