precis en sån (PES) - design-, samlar- & antikforum

Gå tillbaka   precis en sån (PES) - design-, samlar- & antikforum > FORUM: Antikt, Retro & Design > Glas > Konstglas

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal Igår, 15:16   #1901
simco
Seniormedlem

simcos avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
Vad står det på etiketten?
Hej Maria!
Det stämmer att etiketten på min tupp är likadan som den alegni visar, även fast min är lite mer skamfilad. Spännande att höra om du har info om den.

Citat:
Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
Fina bilder, fina färger, fina FM föremål! Grattis!

Vad jag kan se så har Simco, Cina och jag likadana Reijmyre etiketter på våra föremål.

Jag har även en annan fågel med Reijmyre etikett.

Jag tar med bilder, och undrar om du, eller någon annan, kan datera Reijmyre etiketterna.
Tack för ypperliga bilder på etiketten!
simco är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal Igår, 15:51   #1902
Maria
Änglahund

Marias avatar

Reg.datum: Aug 2005
Tackar för fina bilder på Reijmyre etiketten, nej jag har ingen info att komma med, men jag tyckte det var spännande att se en ny etikett.
Gammal Igår, 16:23   #1903
birger
Seniormedlem

birgers avatar

Reg.datum: Nov 2009
"glaskross"

Hej Simco!

Grattis till din fina "kross" fågel, hoppas att dammsugaren kommer att fungera riktigt bra nu ett tag!

Mvh. Birger!
birger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Igår, 16:24   #1904
birger
Seniormedlem

birgers avatar

Hej Gaspadin!

Vilka härliga bilder, man blir bara så glad av dem.

Mvh. Birger!
Gammal Igår, 16:35   #1905
birger
Seniormedlem

birgers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av birger
så får jag väl helt enkelt gissa lite! Reijmyre eller Eneryda om vi håller oss i Sverige annars får det väl bli Murano.

Birger, intressant att du gissar på Eneryda glasbruk. Har du sett någon liknande svan, med etikett från Eneryda glasbruk?

Är det någon som kan bekräfta om Eneryda glasbruk gjort liknande svanar?

Hej Algni!

Hur tänkte jag? Jag tänkte helt enkelt direkt på bröderna Marcolin och med tanke på att de båda varit på Reijmyre och att dessutom den första etiketten på FM-konstglas benämns Eneryda så gissade jag på att det kunde finnas ett samband där. Jag har själv aldrig sett någon sådan svan med etikett ifrån Eneryda och vet således ej om de gjort någon liknande svan där.

Angående båten och sockeln så skickar jag med några bilder så att du får lite mer kött på benen. En undran jag hade var också om båten faktiskt också såldes på sockel men jag har inte tillgång till någon sådan katalog i det fallet.
Namn:  003.jpg
Visningar: 30
Storlek:  63.2 KB

Namn:  004.jpg
Storlek:  60.4 KB

Namn:  005.jpg
Storlek:  35.2 KB

Mvh. Birger!
Gammal Igår, 23:35   #1906
alegni
FM Konstglas Marcolin

alegnis avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
Tur i oturen var att jag hann ta foton på dagens hämtning hos Schenker-utlämningsstället innan batterierna tog slut och batteriluckan sprack för sista gången så kameran nu är bortom all räddning.
Synd att din kamera drog sin sista suck men .... tur för oss att du först hann ta lite bilder!
Fin katt, och åter igen syns de fina ögonen, men jag förundras över att ingen annan lyckats förmedla detta så bra på bild tidigare.
Snyggt jobbat, Cina ... och tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
Avslutningsvis en tjusig anka modell _äldre_ med ovala etiketten, läsbar i viss vinkel som jag lyckades fånga trots allt...
Den här var intressant att se! Premiär i tråden för gult näbb! Grattis, gärna några fler bilder, i lite större format.
Du får premiärfota fågeln med din nya kamera!

Oj, den etiketten var sannerligen sliten ... jag har inventerat mina etiketter och det bör vara en sådan här som sitter på din fågel!
Bifogade bilder

- mina album på PES: klicka på min avatarbild
- mina album på Webshots: http://community.webshots.com/user/gimnyr
.
.
alegni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Idag, 01:06   #1907
alegni
FM Konstglas Marcolin

alegnis avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
, kommer här en underbar B-638 i ametist. Här har jag dock en fråga, den står nämligen på en sockel. Jag prutade kraftigt på båten p.g.a den stod på en sockel. Hemmabygge sa jag men nu börjar jag tvivla.
Citat:
Angående båten och sockeln så skickar jag med några bilder så att du får lite mer kött på benen.
I mina ögon ser det ut som ett hemmabygge.

====================
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr Visa inlägg
Jag kan tillägga att Bolaget grundades 1961 och man hyrde lokaler på Eneryda glasbruk fram till 1962 ...där producerades FM Konstglas produkter med FM etiketter innan man flyttade till Ronneby
Citat:
Sidospår? Eftersom det du visar tydligen inte är FM-Ronneby, tycker ju själv att den är helt lik min svan märkt med den gamla etiketten, så får jag väl helt enkelt gissa lite! Reijmyre eller Eneryda om vi håller oss i Sverige annars får det väl bli Murano.
Citat:
Hur tänkte jag? Jag tänkte helt enkelt direkt på bröderna Marcolin och med tanke på att de båda varit på Reijmyre
och att dessutom den första etiketten på FM-konstglas benämns Eneryda så gissade jag på att det kunde finnas ett samband där.

Eneryda glasbruk är ett separat glasbruk i Eneryda.

Färe-Marcolin Konstglas AB började sin verksamhet i Eneryda, alltså geografiskt, på plats i Eneryda.
Sedan flyttade dom till Ronneby, och då fortsatte dom verksamheten i Ronneby.

FM Konstglas Eneryda kan aldrig vara ett sidospår.
FM Konstglas Eneryda och FM Konstglas Ronneby är ett och samma glasbruk/företag.

1984 (med ansökningsdatum 1983) inregistrerade Färe-Marcolin Konstglas AB ett nytt varumärke: Marcolin Art Crystal FM,
och sålde fortsättningsvis under detta varumärkesnamn.
Men företagsnamnet, vid denna tidpunkt, var fortfarande Färe-Marcolin Konstglas AB.

Det skedde några fler förändringar runt 1988-1989 men det får vi ta en annan gång.....
- mina album på PES: klicka på min avatarbild
- mina album på Webshots: http://community.webshots.com/user/gimnyr
.
.
alegni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
fm konstglas , fm ronneby , färe-marcolin , marcolin , ronneby

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 5 (2 medlemmar och 3 gäster)
E.B. , Cina PB
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta