Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett väldigt lagat fat :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett väldigt lagat fat :)

Hittade denna, plus en skål i separat tråd, på dagens loppisrunda. Eftersom priset var försumbart så köpte jag den, dessutom var den så charmigt lagad.
    Fatet är stort och mäter 37 cm i diameter. Ingen märkning finns vad jag kan se. De gula fjärilarna ser ut som om de har en senare målning över originalet, färgen och detaljerna skiljer sig väldigt. Vad är det jag köpt egentligen, går den att identifiera eller är det ett hemmamåleri som trots allt betytt väldigt mycket för ägaren? För att den har lite ålder kan man väl se på lagningen?
    Bifogade filer

Den yttre bården och den smala guldranden en bit in påminner väldigt mycket om den dekor jag har på några gamla assietter. I övrigt är mina assietter helvita och helt omärkta.
    Kan det vara så att mittenpartiet på din tallrik är hemmåleri på en köpt tallrik?

Mina assietter ligger nerpackade i en kartong någonstans i garaget men jag ska se om jag kan hitta dem och ta en bild.
    Utmaningen börjar där vägen slutar

Comment

Både bården och mittendekoren verkar vara av samma datum och färgblandning. Det är bara de gula fjärilarna som gör mig fundersam.

Comment

Det supercharmiga fatet inkluderade alla klinkorna (Jag tror aldrig att jag har sett så många!), är tillverkat och målat i Kina. Syrsan är ett riktigt litet charmtroll och fjärilarna är välmålade. För att inte tala om växten som jag till och med tror att en botanist skulle kunna artbestämma.

Tiden tror jag är runt 1800-talets slut eller tidigt 1900-tal under Guangxu. Möjligtvis är fatet dekorerat i Kanton eller Hong Kong.
        Last edited by Kaptenen; 2010-08-26, 18:39.

Comment

Jisses... jag har lyckats köpa nåt gammalt kinesiskt Tack Kaptenen!

Comment

Jag tycker att det är hög kvalitet på måleriet av insekterna. Gjorda med omsorg av driven konstnär.
            Den var säkert dyr i inköp på sin tid och omtyckt och därför lät ägaren laga den, tros de många bitarna. I vanliga fall skulle ett så "hopplöst" företag sänkt modet och resterna förpassats till sophögen.

Jag minns ett gammalt avsnitt av BBC:s Bargain Hunt, där kunnige programledaren Tim Wonnacott förevisade en mycket stor skål från Kanton i övervägande guld med figurscenerier. Den hade också gått sönder och lagats för flera årtionden sedan.
            Han sa att romer kom hem till folk, som hade ting som skulle lagas.
            Vid ett sådant tillfälle, tänkte han sig att en man satt på baktrappan, gjorde hål med handborr längs kanterna, hällde strängar av smält bly mellan hålen över skarvarna. Då de kallnade drog blyet ihop sig och skapade nästan perfekta lagningar.
            Så gick det kanske också till i det här fallet, men jösses vad många klamrar!
            Det var ett pilljobb av en mycket erfaren lagare.
            Det börjar bli alltmer accepterat, åtminstone i England, att föremål lagade på det sättet också är värda att ta vara på och ingalunda saknar värde. Lagningarna ingår i fatets historia, och jag är benägen att hålla med.

Comment

Synd att inte "lagaren" signerat sin lagning.....Ett jobb av den digniteten förtjänar att uppmärksammas.

Comment

Jag överväger starkt att låta den hängas upp bakofram här hemma Problemet är bara att försöka få fram en tom väggyta

Comment

Ha den rättvänd ovanför platt-tvn, så att resten av familjen får terapiv tillvänjning.
                  Ett stort, blåvitt schweiziskt fat hänger ovanför tjock-tvn här, men den har inte bitit på de anhöriga. Ska prova polykromt istället och se om det hjälper.

Comment

HA, jag har 5 stora Marianfat ovanfor TVn, inte fan har det hjalpt...famljen tycker fortfarande att jag har en konstig hobby.......

Comment

Har en hylla ovanför platt-teven där mina vita keramikvaser fått husera ända tills gubben tyckte att surroundsystemet platsade bättre

Comment

Läckert fat, syrsan knep mitt hjärta.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det verkar vara en mullvadssyrsa!

Comment

Working...
                          X