Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare som tacksamt mottager hjälp med Karaff/Flaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Nybörjare som tacksamt mottager hjälp med Karaff/Flaska

Hej

Jag är en glad amatör i allt som heter glas. Fastnade i alla fall för denna karaff (eller är det en flaska?) på en marknad. Fick den för 175kr (nedprutat från 225kr) hon som sålde den sa att den kom från ett gammalt hem där den hade funnits länge i familjens ägo och hon trodde att den var gammal. Fin tycker i alla fall jag att den är. Men skulle uppskatta hjälp med mer information (Vet ej om jag postar på rätt del av forumet, om inte ber jag om ursäkt) går den att åldersbestämma? Tillverkningsort? etc. Glaset går i svagt brun ton och har ringar i sig, ser ut att vara blåst och har ett slipat puntelmärke? Den har även en del luftbubblor både på proppen och i karaffen. Halsen är något ojämn Men detta är min amatör observation, men den känns äldre. Gissar på att det får plats ca 35-45cl i den strax under 20cm.

Några ideer?

Mvh

/Mathias
    Bifogade filer
    Last edited by M.G.M; 2012-07-01, 00:25.

Någon? även användningsområde vore intressant att veta...

Som sagt alla svar mottages tacksamt...

Mvh

/Mathias

Comment

Jag har inte sett något liknande tidigare men den bör vara från ca 1930-40 talet. En gissning baserad på flaskans form och framförallt proppens utseende är att det är en reklamflaska för parfym.

Comment

Det kan inte vara som så att detta är en osignerad karaff av VL och Orrefors från 30-talet !?

Comment

Tack skall ni ha för svaren, uppskattas mycket. Jo jag tänkte också parfym flaska men den känns lite stor för det?

Berth varför tror du att det kan vara en osignerad karaff av VL och Orrefors från 30-talet?

Tack & Mvh

/Mathias

Comment

Reklamflaskor för parfym var betydligt större än de riktiga saluflaskorna, meningen var att de skulle vara blickfång.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Reklamflaskor för parfym var betydligt större än de riktiga saluflaskorna, meningen var att de skulle vara blickfång.
              Tack för informationen alltid kul att lära sig något nytt

Mvh

/Mathias

Comment

Hovmantorps Nya Glasbruk

Karaffen är tillverkad vid Hovmantorps Nya Glasbruk och kom i produktion under sent 1940-tal eller tidigt 1950-tal. Ingen känd formgivare som är skapare till karaffen. Är av det som man brukar kalla bruksdesign, hyttdesign. Likörkaraffen finns i olika varianter och alla är inte katalogförda.
                En annan modell med ljust gul ton och grön facettslipad propp.
                Mvh/Bay Åkerblom www.bayakerblom.se
                Bifogade filer
                Last edited by Bay Åkerblom; 2012-09-05, 08:05.

Comment

Working...
                X