Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rörstransterrin rakstämplad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• rörstransterrin rakstämplad

Den här tycker jag är fin, men jag vet inget om den. Hjälp?
    Bifogade filer

Hoppsan! Timmen är sen.

Jag hamnade på fel underrubrik. Dags att säga god natt och ursäkta.

Comment

Absolut ingen fara!

Jag har flyttat din Rörstrandsterrin till rätt kategori. Det skulle vara jättebra om du skulle kunna lägga in en bild på stämpeln också. Den kan säga en hel del om ålder, om den har versaler eller gemener. Sedan får du säkert bra svar från forumets Rörstrands-kännare.

Mvh Simco

Comment

Det ser jag fram emot - fixar under dagen!

Comment

Svårt att säga något om den. Har stött på mönstret, men aldrig sett något namn på dekoren. Det verkar vara någon slags nyrenässansmodell på terrinen som jag tror kan vara från tidigt 1880-tal (eller ev 1870-talet).

Comment

Hallå,
            Trodde att det kunde vara "Svalan" (1897-1925), flintgods med grön eller blå gravyr,
            men en koll på tradera berättar att det nog är en annan servis. Om terrinen har ett namn bör det ha någonting med fågeln att göra. Kanske Tärna eller Sparv och Bella är ganska lik.
            Nej, jag vet inte.... so long...

Comment

Jag får pippi!

Ja vad kan det vara för en liten sparv det här? Tack goa, goa ni för förslag. Jag försöker hitta den på tradera men lyckas ej, har Ni en sida?
              Last edited by hallinskan; 2012-02-02, 14:11.

Comment

Hallå igen,
                Jag tror nog att en servis med så ståtlig terrin har ett namn, för namn sålde/säljer.
                Det finns många sätt att söka info på tradera. Jag testade med att söka på Röstrand Svalan, och fick många träffar, men inte rätt. Så kan man lägga till sökordet tallrik etc.

Eller, vad skulle du själv skriva i annonsen om du ville sälja terrinen. lycka till...

Comment

Det är möjligt att den hade ett namn i priskuranterna, men det har aldrig stått under alla de tallrikar jag vänt på.

Comment

De é jag som vill haaaaa den, om jag bara hinner. Skulle bara vara så kul att veta mer å mer å mer... Lyckas inte få till stämpelhistorien. Hej!

Comment

I boken (eller snarare häftet) "Rörstrands Dekorer" finns denna dekor på bild på sidan 75. Det står bara "Koppargravyr 1890-tal" under bilden. Jag har inte sett dekoren någon annanstans än i detta häfte. Jag antar att det var en namnlös dekor?

Det lustiga är att jag väntar leverans vilken dag som helst nu av en tallrik med denna dekor. Hittade den på Tradera.

Jag antar att du med "rakstämpel" i detta fall menar "Ironstone China" stämpeln? Den lär ju ha förekommit åtskilliga år efter det att den vanliga rakstämpeln försvann.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Hossbach; 2012-02-02, 17:56.

Comment

Så är det sannolikt, men så charmant, detta fat, I like. Tack. Jag luskar vidare och tar tacksamt emot alla infall...

Comment

Jag skulle tycka det var kul, sedan när din tallrik kommer, att se en bild på ditt exemplar! Den är nog helt enkelt namnlös, verkar det som...

Comment

Bilden är på tallriken jag har köpt, jag knyckte den från Tradera. Jag ska nog kolla med Rörstrands museum om de har något att tillägga.

Comment

Ja! Kul! Om du delar med dig av info så blir jag glad...

Comment

Working...
                              X