Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cabochonslipning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    LasseC.
    kolla om du har en bit av råstenen också. Vor kul med en bild.

    Comment


    • #17
      Det är en av de lite unika bergarterna på Alnö. Där finns också alnöit som är landskapssten. Ett mycket underligt val då grundtanken var att folk skuklle kunna plocka den och så är den fridlyst!!

      En länk http://www.sundsvall.se/download/Kom...n_nov_2005.pdf

      mvh DG

      Comment


      • #18
        Jung-Kee.
        Hittar inte nordingrågraniten just nu (inspärrad bakom bråte i friggen). Du hittar den säkert någonstans eftersom det är Ångermanlands landskapssten. (MIN landsskapssten )

        Comment


        • #19
          Mycket riktigt! Sökte lite nu och fann bilder på just nordingrågranit
          Min granitbit liknar din fast är lite mörkare! Här uppe kan graniten bli riktigt röd, och vitrandig (pertitiserad) också på sina håll har jag fått höra, men inte sett det själv.

          Comment


          • #20
            slipning o delning av råstenar

            Finns det någon som kan åta sig att göra någonting av mina spektrolitstenar som jag har från Finland.Blev lovad slipade stenar när jag gav bort ca 2kg spektrolit till en släkting,men det blev inget av det.Har några klumpar kvar och skulle vilja ha ett par stenar som jag kan ge till silversmeden så jag får några ringar.Jag vet att det är lite klurigt att hålla på med så kräver inte att det ska lyckas men hoppas ändå.Om någon är intresserad snälla maila mig på alvedors@live.se mvh Taina Öman

            Comment


            • #21
              Jag har väl i stort sett slutat slipa sten. Sålde en del av maskinerna i våras.
              Jag har ingen kontakt med vännen Jung Kee nu för tiden. Vet inte om han är inne på forumet och läser något. Jag har däremot kontakt med Dave Olson som skrivit boken om att slipa sten. När jag träffar honom nästa gång kan jag tala om Dina bekymmer. Han håller nog på just nu och förbereder sig för den årliga resan till Tucson i Arisona, där världens största mineralmässa hålls och han brukar delta där. (Han är idag pensionerad och har varit präst i Svenska kyrkan men är född i USA)

              Comment

              Working...
              X