Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orientalisk kopparkanna - ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Orientalisk kopparkanna - ålder?

    Hej alla,

    Jag tycker den här verkar lite mer välgjord än det mesta liknande jag har sett. Sedan är den lite skönt slät att ta på och har slitage i botten. Mer än 50 år gammal är den nog, men hur? Jag har letat efter bilder på liknande på nätet men har inte hittat något. Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig att datera eller få reda på något annat om den, t.ex. varifrån den kommer.



    Johan
    Bifogade filer

  • #2
    Mycket fin, har dock ingen koll hur gammal den kan vara eller var den kan vara ifrån.

    /KJG

    Comment


    • #3
      Tackar ändå. Ja, det är förbannat svårt med orientaliska prylar eftersom liknande tillverkas än idag. I min fantasi så är den iallfall från början av 1800-talet och inporterad till Sverige på 1880-talet för att placeras i ett högborgerligt rökrum inrett i Turkisk stil. Passar då med mina dito (dessvärre hopplöst slitna och malätna) fåtöljer...
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Skulle säga att den sitter som en smäck där! Trevlig miljö. Ett riktigt herrum.

        Comment


        • #5
          Men bordet - det må du gøre bedre. Sådan skal et bord se ud.

          Kanden - ja jeg er itvivl skal tænke lidt.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ha ha ... i min iver att visa fåtöljerna slank det med lite annat. Såklart en massa fel i den där miljön. Men jag skyller på att jag är halvung och bara har varit med i Anonyma Antiksamlare i en handfull år. Sedan är där väl några rätt också. Säger ni något om Sylvia Stave-vasen så vet jag inte vad jag gör ...

            Hose - mycket fint bord. Intressant, för mönstret skiljer ganska mycket åt från det på min kanna. Det är nu man skulle vilja ha kunskapen att uttala sig om Turkiskt, Persiskt, städer, regioner etc... Hmm... Måste komma loss från plikterna och hinna till bibblan imorgon.
            Last edited by Johan Pug; 2008-04-16, 22:05.

            Comment


            • #7
              Ja mit rygebord er fra Cassablanca og 1922. Dateret gennem ornamentikken hvor smeden har skjult dateringen i kantens mønstre. Men dog læsbare. Benene er sikkert dansk egetræ - på den måde er et rygebord lavet.

              Comment


              • #8
                Sylvia Stave ny för mig

                Kan ingenting om din fina kanna men blev nyfiken på vasen och Sylvia Stave. Hittade några rader om henne, se nedan.

                "Sylvia Stave var en formgivare hos C G Hallberg mellan 1929 och 1944, mest känd för sina försilvrade kannor och shakers med flätade handtag från 1930-talet. Dessa kannor har rönt senare berömmelse under 1980-talet och bland annat Alessi nytillverkar en Staveshaker i en ytterst modifierad version. Alessis version saknar det flätade handtaget och proportionerna är överdrivna mot hur Stave gjorde den. Felaktigt sägs dessa kannor och shakers vara tillverkade på 1920-talet, men de kom i produktion 1934".

                Ursprungligen postat av Johan Bergman Visa inlägg
                Tackar ändå. Ja, det är förbannat svårt med orientaliska prylar eftersom liknande tillverkas än idag. I min fantasi så är den iallfall från början av 1800-talet och inporterad till Sverige på 1880-talet för att placeras i ett högborgerligt rökrum inrett i Turkisk stil. Passar då med mina dito (dessvärre hopplöst slitna och malätna) fåtöljer...

                Comment


                • #9
                  Läckert med daterade föremål, och så vet vi ju då var ditt bord kommer ifrån. Casablanca 1922 - det frammanar bilder ... Ja, det har inte blivit någon tur till biblioteket, men jag återkommer.

                  Angående Sylvia Stave så ska jag starta en tråd om henne när jag får tid, vill gärna få veta mer om henne. En grymt underskattad formgivare, tycker jag.

                  Comment

                  Working...
                  X