Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vansinnigt fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vansinnigt fat

    Helt galet och osannolikt, men skithäftigt. Ett fat med en kompass, som jag förresten inte vet om det någonsin fungerat som annat än utsmyckning. Galna figurer och drakliknande varelse. Får en känsla att fatet kan vara ca 100 år gammalt. Gjort av koppar eller liknande. Någon som sett liknande? Har ju en liten silverdosa med galna drakar som bedömdes som kinesisk, men här ser gubbarna mer europeiska ut. Baksidan även smyckad och fötterna som den står på är i form av ett löv och en kotte.
    Bifogade filer

  • #2
    Ja det var en riktig kuriositet. Gillar den. Inte svensk i varje fall. Bokstäverna i kompassen W E west o east, engelsk eller amerikansk, å andra sidan kan det gälla enbart kompasstycket och inte resten av tavlan? eller vad är det egentligen?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Tycker att gubbarna ser japanska ut.
      Ruggigt fräckt är det hur som helst!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Härligt! Men jag tror inte att kompassen suttit där hela tiden... Och japanskt tror jag med, mest beroende på den läckra baksidan! En framsida hade vem som helst kunnat kopiera, men baksidan hade man nog inte lagt ner så mycket möda på.

        Comment


        • #5
          Jag vet inte vad jag ska tro. Kompassdelen passar ju fint och nedsänkningen är ursprunglig. Den har garanterat stått plant då den har fötter med bruksslitage, Äjth, så tavla passar inte. Jag får leta lite i Japan då.

          Comment


          • #6
            Jag undrar lite bara. Den ene verkar sprida ljus och i ljuset fins löv. Den andre sr ut att ha stjärnor i följe. Stjärnor = Natt. Draken verkar utsatt av ljuset. Den hornprydde med klor verkar hota Han med ljuset och det med ngn tingest lik den Modesty Blaise använde när hon knackade bus. Tror den kallades kongo. Kan det vara en vårdnastvist mellan Willy G och Prinsessan om deras emensamma hund?? Då måste det vara Afrika!! Kompassen? Ja Nord och Syd ligger i sammalinje som figurerna sinsemellan?? Norrut är mörkrer och ljuset söderut!!??

            Too much coffe too late......Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
            Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

            Comment


            • #7
              Ren spåning. Utövare av Feng-Shui använder kompass. Har ingen aning om det finns något samband mellan ditt härliga fat och Feng-Shui eller något liknande. Bara en tanke.

              Comment


              • #8
                Känns lite Tibetansk på nåt vis
                Nej, det är inget loppspel.

                Comment


                • #9
                  Har googlat lite på tibetanska gudomligheter och det verkar som om figuren till vänster på fatet är en tibetansk "vindgud".
                  Nej, det är inget loppspel.

                  Comment


                  • #10
                    Är det ingen mer än jag som ser den andra cirkeln också, brevid kompassen? Jag tror att man helt enkelt bara skurit ut en av ringarna och försänkt kompassen där. Men vad var cirklarna ursprungligen? Ett par glasögon?

                    Comment


                    • #11
                      Visst ser jag den Peter S, men försänkningen är ursprunglig, det syns ganska tydligt live på undersidan. Den försäkningen har ju fungerat som "ben" precis som kotten och lövet. Som du även ser så är ringarna olika höga i relieffen. Den med kompassen är högre. Frågan är om den haft någon annan funktion än att vara "hållare" åt kompassen? Det som inte syns tydligt på översta bilden är att längst upp i högra hörnet är en liten försänkning i kanten på ett par centimeter. Eventuellt kan det ha suttit någonting där, jag vet inte. Samtidigt så ser kanten i denna nedsäkning ut som övriga kanter med tanke på tjocklek och mjukhet.

                      Får väl kanske bidra med mer bilder vad det lider.

                      Comment


                      • #12
                        För att fortsätta på det tibetanska spåret så tror jag att figuren till höger håller en dorje i vardera handen. Dorje betyder ungefär åskvigg på tibetanska och heter vajra på sanskrit. En betydelsefull grej inom vajrayana, tibetansk buddhism. Visserligen tror jag samma symboler finns i japansk vajrayana; shingon, men jag tycker ändå att figurerna och molnen ser tibetanska ut.
                        Nej, det är inget loppspel.

                        Comment

                        Working...
                        X