Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål - Ålder? Ursprung?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skål - Ålder? Ursprung?

    Den här skålen fick vi i bröllopspresent av min farmor, som i sin tur fått den av sina föräldrar, och jag undrar om det är någon som skulle kunna hjälpa mig med varifrån den kommer och hur gammal den kan tänkas vara.

    Den är 24 cm i diameter och ungefär 5 cm hög. Fötterna är påklippta och planslipade. "Guldet" är inneslutet i klarglas, och en del av den inre "ringen" är frostad på undersidan. Någon som har en aning?

    Tack på förhand!
    Bifogade filer

  • #2
    Jag skall egentligen inte uttala mig om glas då jag inte kan så mycket på området, men om jag har sett liknande ifrån England runt 1910-20. Inte helt som denna dock, så det är bara ett löst förslag.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Jung_Kee
      Jag skall egentligen inte uttala mig om glas då jag inte kan så mycket på området, men om jag har sett liknande ifrån England runt 1910-20. Inte helt som denna dock, så det är bara ett löst förslag.
      Tack för tipset, England låter inte alls osannolikt, men även jag är helt okunnig på detta område.

      Någon annan som har någon idé?

      Comment


      • #4
        Jag gissar på det som spontant kommer till mig; Gullaskruf.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Äjth
          Jag gissar på det som spontant kommer till mig; Gullaskruf.
          Hoppsan, den var oväntad...

          Måste tyvärr säga att jag är skeptisk av flera skäl, två av de främsta är att jag varken sett eller hört talas om vare sig frostat glas eller inbäddade dekorer i Gullaskrufsglas. Har du sett något liknande från Gullaskruf, eller vad baserar du din gissning på?

          Comment


          • #6
            Dels helhetsintrycket och därefter guldkanterna som påminner om annat gods från G-skruf.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment

            Working...
            X