Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas skålar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    vet inte mer än när jag ställde frågan tyvärr...... ju mer jag frågar ju fler olika svar får jag.....

    :-/

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      Det finns en sådan skål på Tradera som säljs som Olympiaskål från Riihimäki, men jag har också hört tidigare att den kommer från Polen.
      Det skulle vara kul att veta säkert.
      De kan ju mkt väl ha fått uppgifterna här från PES
      Den här höga skålen har jag, som kommer från min mormor, NÄR hon köpte den har jag ingen aning om. Mönstret är väl en revival på Jugendmönstret och kan mycket väl vara från 70-talet. Jag ser dem oxå ofta härnere i Västergötland, mormorsskålen kommer dock från Norrland.
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Frågade en säljare på Tradera om han var säker på att det var en olympiaskål från Riihimäki, fick till svar att det hade någon sagt på Tradera........
        så det var ju inte så övertygande....

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av blåsippan Visa inlägg
          Frågade en säljare på Tradera om han var säker på att det var en olympiaskål från Riihimäki, fick till svar att det hade någon sagt på Tradera........
          så det var ju inte så övertygande....
          Jag har aldrig hört att den skulle vara från Riihimäki.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #20
            Glömde.......

            jag har en skål till med samma mönster men utan fot
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Nytt förslag på glasbruk i en tradera auktion.
              Alsterbro glasbruk.
              En liten vit opalinskål.



              men också det är hörsägner enligt säljaren.

              Comment


              • #22
                Hej igen !

                Det har blivit en gulskål till samt att jag har köpt en assiett med samma mönster, så nu måste jag leta bland glasfat också

                Ha en trevlig sommar !
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Nyfiken i en strut undrar om du fått mera info Blåsippan..

                  Comment


                  • #24
                    Nej ! Har dessvärre inte blivit klokare på dessa....... de går under alla möjliga glasbruk på tradera men allt verkar vara gissningar.
                    Har inte heller hittat några nya färger

                    Däremot har jag sett tårtfat i samma mönster på tradera men de har blivit alldeles för dyra för mig

                    Comment


                    • #25
                      Så de kanske förblir ett mysterium då.. Nå hur som haver,,du har en jättefin samling som du säkert har massor av glädje. Det e verkligen fint med dem i så många olika färger..

                      Comment


                      • #26
                        Jag har skålarna på vitrinskåpet med en ljusslinga , så jag njuter verkligen av dem !
                        Här kommer en dålig bild från i julas då de fick sällskap av snögubbar och lite glitter
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Det var roligt att se.. Jag har en massa samlingar undanstoppade som jag inte riktigt vet hur jag ska visa fram. Detta var ett fint sätt..man ska använda o visa upp sina skatter

                          Comment


                          • #28
                            ja dessa använder jag ofta, vi äter tex efterrätt ur de små och kan då ha glass i de stora o bär i de mellanstora.
                            En bra ursäkt för samlingen
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Nu finns två vita ute på tradera:

                              Köp och sälj Skålar enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


                              Där uppges Glimma, enligt uppgift från en säker glaskunnig person...........

                              Comment


                              • #30
                                Dom skålarna är jag tveksam till att dom kommer från Glimma, Lasse vet kanske, han har kataloger.
                                Last edited by Maria; 2010-05-17, 21:43.
                                I’m a real mean bitch!

                                Comment

                                Working...
                                X