Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas skålar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄE inte glimma.....möjligt att det är lindshammar men tror mer på import...

    Comment


    • #32
      Tack, då kan vi i alla fall utesluta ett glasbruk

      Comment


      • #33
        Här kommer en ny ibild på mina skålar, i de stora spar jag alla champagnekorkar från rosa champagne som jag druckit, med en lapp var o när o varför :-)
        var riktigt kul att läsa på dem, tänkte slänga dem, men de fick vara kvar, passar väl inte så bra i skålarna men men...........
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Nu finns det en stor skål ute på Tradera som säljaren efter att kontaktat en Finlänsk kollega med säkerhet kan säga att det är Riihimäki från 1940-50.

          Comment


          • #35
            Jag har hört att den lilla skålen med små stjärnor ska komma från Polen. Och idag så hittade jag en skål med eikett på loppis.

            Click image for larger version

Name:	SAM_2101.jpg
Views:	1
Size:	139,6 KB
ID:	531208Click image for larger version

Name:	SAM_2106.jpg
Views:	1
Size:	90,2 KB
ID:	531209Click image for larger version

Name:	SAM_2105.jpg
Views:	1
Size:	100,2 KB
ID:	531210

            Comment


            • #36
              Tack !
              Det har vi misstänkt.
              Nu inte säkert att alla kommer därifrån då de skiljer sig åt.
              Men nu är vi lite klokare i alla fall

              Comment


              • #38
                Man har länge spridit fel information om ett "olympia skål" från Finland men nu vet man att Nuutajärvi och inte heller någon annan finsk fabrik har aldrig gjort en sån.

                Det finns mycket sådana på polska marknaden och jag har blivit bekräftad att Zabkovice i Polen har gjort dessa.
                Även med en kopia av katalogsidan.

                Click image for larger version

Name:	DSC08140.jpg
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	551598Click image for larger version

Name:	unnamed.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	551599

                Comment


                • #39
                  Tack pik! det verkar som vi fått ett svar på denna fråga som verkligen dragits i långbänk. Tror dock att mönstret inte är unikt utan använts av fler tillverkare, men dokumentationen här känns betryggande ändå .) Min skål har överlåtits till ett av mina syskonbarn och hennes familj.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #40
                    Bra jobbat pik! Det verkligen vimlar av dessa "olympiaskålar" och kanske kan det fastna på nån att de faktiskt är polska. Det ska bli kul när man ser det i auktionsbeskrivningen på tradera för första gången, även om jag inte tror det kommer hända

                    Comment


                    • #41
                      Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                      Bra jobbat pik! Det verkligen vimlar av dessa "olympiaskålar" och kanske kan det fastna på nån att de faktiskt är polska. Det ska bli kul när man ser det i auktionsbeskrivningen på tradera för första gången, även om jag inte tror det kommer hända
                      Såg en senast igår med Made in Poland- etikett.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #42
                        Jag tycker förvisso att det ser ut som att det är "pluttar" på foten på den polska skålen på priskurant-bilden, som inte verkar finnas på skålarna på de övriga bilderna, men det är ju inte så lätt att jämföra en skissbild med verkligheten.
                        Nåja, jag tänkte bara att jag skulle slänga in 2 bilder på skålar, som kommer från en katalog över pressglas från Karhula-Iittala, som kanske förklarar varför folk vill säga att skålarna är finska...
                        Nu ser vi ju allihop, såklart, att de inte är likadana, men likheten i mönstret finns ju där.

                        Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2020-07-04 kl. 16.24.41.jpg
Views:	1
Size:	9,4 KB
ID:	573279

                        Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2020-07-04 kl. 16.14.30.jpg
Views:	1
Size:	9,5 KB
ID:	573280

                        Comment

                        Working...
                        X