Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas skålar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pressglas skålar

    Hej !
    Ny här men har roat mig hela eftermiddagen att läsa trådar här på forumet, kul !!
    Nu till min fråga :

    Jag spar på följande mönster i glasskålar, se bilder.

    Jag har hittat tre olika storlekar, och tre sorter av den minsta.

    Jag undrar om Ni vet om det är svenskt eller finskt glas och ungefärligt årtal.
    Har hört allt från 1800-talet till 1970. Själv tror jag att det rör mellan 1920-1950, men det är bara en gissning.

    Hittade en länk här till

    där finns den under svenska glas, Strömbergs hytta, småland (och en färg jag inte har !! ) Hittar inget om glasbruket på nätet.

    Sen undrar jag om ni vet vilka färgen den finns i.
    Jag har den stora i ofärgat och turkost (vet att finns i brunt)
    Mellanstorleken : ofärgad, gråblå, turkos, blå, grön, vit, gammelrosa, svart/röd.
    De små i turkost, grön, vita, blå och lia/rosa.

    Tacksam om ni vill dela med Er av Era ev. kunskaper om dessa skålar.
    Bifogade filer

  • #2
    Är det samma mönster på de stora skålarna?
    Finska är de inte. Har själv den i klarglas, den lilla, har sett den i de andra färgerna oxå.
    Om du skriver ihop: strömbergshyttan och googlar så får du upp resultat på sökning.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Min mormor och min moster hade en varsin av dessa. De var köpta helt nya på 70-talet - vet inte om det tillverkats under längre tid. Vi har haft dom uppe i några trådar förrut.

      Comment


      • #4
        Hej !
        Tack för svaren !
        Blommedaljongerna är samma på alla, det är omkring det skiljer, de stora har mer som kryss, de minsta antingen prickar eller stjärnor.

        Hittade inget om dessa när jag letade i dag, men som sagt det finns mycket att läsa här.

        Tack, nu hittade jag mer än konstglas när jag sökte,
        bla Strömbergshyttan var från början ett glasbruk som bar namnet Lindefors. 1876 anlades det första bruket. 1933 köptes bruket av Edvard Strömberg som ändrade namnet till Strömbergshyttan. 1978, under glaskrisens värsta år, lades glasbruket ner.

        Hoppas på fler svar så får vi lära oss mer
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Nu har jag återigen fått höra att det ska vara Riihimäki och i alla fall de stora skålarna ska kallas olympiaskål.

          Några nya färger har jag hittat sen sist

          Nån som vet nåt om skålarna ?

          Comment


          • #6
            Heii du det var en imponerande samling..har bara en av dessa skålar..en liten men med samma mönster som dina stora..har oxå fått en massa bud på varifrån de är ..det senaste var från en som äger en stor i klarglas..han verkar bestämd på att de är polska..men jag vet inte..fina är de i en samling så som dina

            Comment


            • #7
              Det finns en sådan skål på Tradera som säljs som Olympiaskål från Riihimäki, men jag har också hört tidigare att den kommer från Polen.
              Det skulle vara kul att veta säkert.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av blåsippan Visa inlägg
                Nu har jag återigen fått höra att det ska vara Riihimäki
                PRESSGLAS-PAVILLON.DE måste vara ute och snedsegla. Både Strömbergshyttan och Lindefors kan uteslutas!

                Comment


                • #9
                  Dessa skålar ser man ofta på loppisar, jag vet ej var de är gjorda men de känns "nya" så 1970-tal eller nyare skulle jag gissa på.

                  Comment


                  • #10
                    Kan ju tycka att de på PRESSGLAS-PAVILLON kunde se över vad de skriver..eller kolla sina källor..jag hittade oxå min skål där o blev glad över att den fanns med o var svensk, tills en glaskunnig vän tog mig ur villfarelsen..så det blev en kort lycka..surt

                    Comment


                    • #11
                      det är väl troligtvis flera glasbruk inblandade.
                      De minsta skålarna finns i tre olika utförande, blomman stämmer, men stjärnorna/prickarna skiljer.

                      De största och de mellanstora ser ut att komma från samma glasbruk.

                      Men jag tycker de är fina och fortsätter att leta fler färger, de är perfekta till efterrätten

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                        Kan ju tycka att de på PRESSGLAS-PAVILLON kunde se över vad de skriver..eller kolla sina källor..jag hittade oxå min skål där o blev glad över att den fanns med o var svensk, tills en glaskunnig vän tog mig ur villfarelsen..så det blev en kort lycka..surt
                        Nej man gjorde inte några pressglas på Strömbergshyttan - såg aldrig någon press där under min tid fram till 1950-talet - och torde inte ha funnits senare heller. Däremot hade man 3 st pressglasverkstäder på Eda, då Strömbergs var där 1927 - 33. Kan det vara något förknippat med Strömbergsepoken på Eda, som sedan har missförståtts och blivit Strombergs Hytta?

                        Comment


                        • #13
                          Ja något har de ju uppenbarligen rört ihop..sen kan man ju filosofera vidare med frågan varifrån just den skålen kommer som de ståtar med..har för mig att de daterade den som en ganska gammal skål..underligt

                          Comment


                          • #14
                            Här är alla mina skålar ( just nu )
                            igen är lika.

                            De stora skulle jag inte ha fler av men.....kunde inte motstå den mörkturkosa...

                            mellanstorleken finns i två utförande......mönstret på foten skiljer sig åt...

                            de minsta har jag i tre olika utförande....då är det mönstret mellan blomovalerna som skiljer sig åt.

                            Ha en fortsatt bra helg !
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Läckert.
                              Har du kommit någonstans vad gäller ursprung på skålarna?

                              Comment

                              Working...
                              X