Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors provarbete - av vem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Orrefors provarbete - av vem?

    Jag var hemma hos systern och svågern härom helgen, och fick då se denna pjäs (Ariel?) som svågern fått av en släkting på 80-talet. Den är osignerad, och enligt uppgift från hans mor köpte hon den som ett provarbete. Ca 25 cm hög (mätte dessvärre inte). Är det någon som vet vem som formgivit den, och om den (eller något liknande) någonsin kom i produktion?
    Bifogade filer

  • #2
    Fantastiskt vacker är den, oavsett vem som har gjort den!

    Comment


    • #3
      Störtläcker!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Är det ett provarbete så är det inte omöjligt att den kommer ifrån glasskolan i orrefors. nån elev som tränat på ariel tekniken kanske. jag har juh svårt att tänka mig att en sån pjäs skulle göras på orrefors glasbruk o inte signeras.

        Comment


        • #5
          Inte otänkbart, men de brukar ju också vara signerade. Dessutom säljs de väl inte i bruksbutiken, eller?

          Comment


          • #6
            Jo glasskolans alster säljs i en särskild hörna i butiken. Men som du säger brukar dessa vara signerade med Glasskolan samt årtal.
            Det kan vara ett prov som någon gjort för att presentera för att tillverkas, men inte funnit "nåd" Dessa säljs som prov och jag har för mig att dessa inte är signerade och det är lite svårt att veta vem som gjort dem.

            mvh

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LasseC
              Jo glasskolans alster säljs i en särskild hörna i butiken. Men som du säger brukar dessa vara signerade med Glasskolan samt årtal.
              Det kan vara ett prov som någon gjort för att presentera för att tillverkas, men inte funnit "nåd" Dessa säljs som prov och jag har för mig att dessa inte är signerade och det är lite svårt att veta vem som gjort dem.

              mvh
              Tack Lasse för infon! Får se om det dyker upp någon som kan sprida lite ljus över frågan om vem som ligger bakom den...

              Comment


              • #8
                Påminner om Olle Alberius Astrakan från 1977

                Comment


                • #9
                  Tack!

                  Stort tack för tipset Göran! Jag bild-googlade lite och hittade denna sida, som bekräftar din gissning!

                  Comment

                  Working...
                  X