Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Troll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kan det vara Tore Borg? Signaturen ser misstänkt lik ut hans, men det ser ut som ett I mellan T och B. Tycker inte heller att stilen på trollet är riktigt bekant.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

    Comment


    • #17
      Här är ett av mina troll. Från Rörstrand, "Trollet som vaktar skatten"

      Som synes så saknas kulan som fungerar som ett lock, så om någon har en sån till övers, hör av er!
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Här kommer en trollfamilj som bor hos min faster i Trånkan.

        .
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
          Här kommer en trollfamilj som bor hos min faster i Trånkan.

          .
          Söta troll. Är det porslinsmålning?

          Pst...Bor du på samma sida av stan som din faster?

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Men hallå! När var ni ungar egentligen?
            Jag hade både lyckotroll o penntroll - dock fick de vara med om en hel del så jag har inte ett enda i originalskick...

            Här under är de troll jag har hemma för närvarande:

            Det första stentrollet fick jag av mamma när jag var 8-10 år. Fungerar nu som bokstöd.

            Samlingen med massor av småtroll köpte jag på en marknad för ett pris som INTE motsvarade arbetet. (80:- ?, minns inte riktigt.)

            Det andra stentrollet fick jag av en väninna för inte så länge sedan. Skapat av Inger Hägglund i Trehörningsjö.

            Det omärkta keramiktrollet i mitten köpte jag på Kupan bara för att det var så gulligt...
            Bifogade filer
            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

            Comment


            • #21
              Glömde nämna mitt sommarstugetroll, Sollefteåtrollet. Ska se om jag kan hitta bild...
              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                Glömde nämna mitt sommarstugetroll, Sollefteåtrollet. Ska se om jag kan hitta bild...
                Då kommer ett par här som du nog känner igen.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Just så! Det övre är syskon till mitt.

                  Det nedre har jag däremot inte sett. Om det kommer från Sollefteå får man ju skämmas lite...

                  ---

                  Efter en ordentlig koll ser jag att det inte blir någon bild på mitt Sollefteåtroll. Jag hade skyltat om på spiselkransen innan jag fotade och antagligen har trollet flyttat in i skåpet på obestämd tid...
                  Last edited by Bizan; 2008-05-18, 20:26. Anledning: Fotokontroll
                  Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                  Comment


                  • #24
                    Detta kallar jag jättetroll,
                    över 11meter!
                    Hirvi

                    Jätten vist


                    Skulpturen föreställer jätten Vist som står och håller Visingsö i händerna. Det sägs enligt sägnen att jätten hade varit på kalas i Västergötland och när han skulle hem igen tog han sig över Vättern med ett enda kliv. Hustrun kunde emellertid inte ta så stort kliv utan ropade över till Vist hemma i Småland, att han skulle ta en tuva och kasta ut i sjön så hon hade något att kliva på. Tuvan jätten kastade ut i Vättern blev Visingsö.

                    Det blev ingen bild!!!!
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                      Just så! Det övre är syskon till mitt.

                      Det nedre har jag däremot inte sett. Om det kommer från Sollefteå får man ju skämmas lite...
                      Trätavlan är gjord av Jan Skog. Han bor/bodde på Prästbordet.
                      (Kommer du ifrån Sollefteå?)

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                        Trätavlan är gjord av Jan Skog. Han bor/bodde på Prästbordet.
                        (Kommer du ifrån Sollefteå?)
                        Känner en Jan Skog (tror jag), men den jag tänker på är silversmed...

                        (Från Långsele men det är väl nära nog... Varför viskar vi?)
                        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Söta troll. Är det porslinsmålning?
                          Pst...Bor du på samma sida av stan som din faster?

                          Svar ja, på båda dina frågor.

                          Min faster höll på med porslinsmålning för flera år sedan. Nu orkar hon tyvärr inte med det längre.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Svar ja, på båda dina frågor.

                            Min faster höll på med porslinsmålning för flera år sedan. Nu orkar hon tyvärr inte med det längre.
                            Då är vi nästan grannar.
                            Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                            Känner en Jan Skog (tror jag), men den jag tänker på är silversmed...

                            (Från Långsele men det är väl nära nog... Varför viskar vi?)
                            Och vi har varit "nästan grannar".
                            Jag viskar för att jag inte håller mej till ämnet.

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                              Och vi har varit "nästan grannar".
                              Jag har faktiskt bott i själva Sollefteå också, nästan omöjligt att undvika när man växer upp i storkommunen, båda gångerna på Hågesta. I vilken del bodde du? (Ursäkta OT-postningen, av någon anledning blir jag alltid glatt överraskad varje gång jag träffar på gamla sollefteåbor...)
                              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                              Comment


                              • #30
                                Jag övergår till privat meddelande.

                                Comment

                                Working...
                                X