Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Troll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ett AS-troll till.
    Bifogade filer

    Comment


    • #92
      Deco troll & historia av Kurt Nilsson

      Jag slår gärna ett slag för den här tema tråden om keramiktroll

      Jag själv samlar på deco trollen av Kurt Nilsson!
      Titta gärna in på min nya hemsida om Deco trollen!
      Bifogade filer

      Comment


      • #93
        Deco figurer & Troll

        Hej kära keramikvänner!
        Min bisyssla vid sidan om samlandet av Upsala Ekeby keramik är dessa trevliga och färgglada keramikfigurer/ troll som tillverkades på deco fabriken i Helsingborg av konstnären Kurt Nilsson. Jag har sökt efter all möjlig information och referens material i flera år om dessa Deco figurer/troll. Men det verkar vara stört omöjligt att hitta någonting om fabriken och dess tillverkning. Jag har själv enbart hittat några få reklam vykort från slutet av 1960 talet genom åren. Men det borde finnas mycket annat material som marknadsfört produkter från fabriken genom åren som t.ex priskuranter, reklamblad, försäljnings kataloger, broschyrer etc.

        Jag skulle bli oerhört glad och tacksam om det finns någon av er här på forumet som har någon information eller material i ämnet och som jag kunde få ta del av.

        Därav går jag nu ut med en efterlysning om trycksaker, kataloger, reklam material från Deco fabriken i Helsingborg under 1960-1970 talet. Även om konstnären Kurt Nilsson!

        Titta gärna in på min hemsida om deco troll, bilder,
        Bifogade filer

        Comment


        • #94
          AS-märkta troll utan känd tillverkare/designer?

          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Ett AS-troll till.
          Bifogare en hel liten grupp med AS-märkta troll. Eftersom det nu är ett tag sedan dessa diskuterades kanske gåtan om vem som står bakom signaturen är löst?!
          Vore kul att veta om så är fallet!
          söffe
          Bifogade filer

          Comment


          • #95
            Arne Säfström. Kolla på inlägg nr 4 ..........http://precisensan.com/antikforum/sh...t=s%E4fstr%F6m
            Last edited by Lars M; 2012-10-08, 19:52.

            Comment


            • #96
              Tack! Så verkar det vara!
              söffe

              Comment


              • #97
                Troll

                Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                Kan det vara Tore Borg? Signaturen ser misstänkt lik ut hans, men det ser ut som ett I mellan T och B. Tycker inte heller att stilen på trollet är riktigt bekant.
                Visst är det ett av Tore Borgs troll. 100% säkert. Det är hans signatur. Han har gjort fler troll i samma stil.

                Comment


                • #98
                  Svar på Bizan:s inlägg

                  Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                  Jag hade både lyckotroll o penntroll - dock fick de vara med om en hel del så jag har inte ett enda i originalskick...

                  Här under är de troll jag har hemma för närvarande:

                  Det första stentrollet fick jag av mamma när jag var 8-10 år. Fungerar nu som bokstöd.

                  Samlingen med massor av småtroll köpte jag på en marknad för ett pris som INTE motsvarade arbetet. (80:- ?, minns inte riktigt.)

                  Det andra stentrollet fick jag av en väninna för inte så länge sedan. Skapat av Inger Hägglund i Trehörningsjö.

                  Det omärkta keramiktrollet i mitten köpte jag på Kupan bara för att det var så gulligt...
                  Det omärkta keramiktrollet i mitten ett ett av Tore Borgs alster.

                  Comment


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Bosse B Visa inlägg
                    Det omärkta keramiktrollet i mitten ett ett av Tore Borgs alster.
                    Ursäkta att jag lyfter tråden utan att ha något intressant/sevärt att tillägga, jag blev bara så glad över att ha fått ett svar under min långa frånvaro. Om det verkligen är TB som är ansvarig för mitt lilla troll så känns det som om min intuition kanske fungerar ibland ändå. Eftersom det är utan stämpel el dyl fick jag det för en femma. Jag hade nog kunnat betala lite till också bara för att det är gulligt, tänk bara på vad nya gullighetsprylar kostar i dagsläget...

                    Jag har några fler troll att visa men jag måste hitta dem först!
                    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                    Comment


                    • Troll med bå blomma

                      De blonda och stornästa trollen i Mälardalen känner jag inte till, så jag behöver hjälp att tyda denna signatur. Etiketten med Sigtuna i en dubbel ellips tycker jag mig känna igen men det hjälper inte.
                      (PS Etiketter och troll kan vara lömska och man kan inte alltid lita på dem - de kan flytta på sig - men inget belägg i detta fall. DS)
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Trollet här ovan tror jag är gjort av en dotter till Tore Borg och signerat LCB.
                        Men här kommer ett annat troll som jag inte kan identifiera mer än att det kommer från Torshälla. Rikligt med glasyr och 10 cm högt.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Nog bör det väl vara Ebeling............

                          Comment


                          • Tack prylsnubben! Ja, nog har jag hoppats på "tusenkonstnären" men det finns inte tillstymmelse till signatur mer än just "Torshälla" och möjligen kan "handstilen" ge en ledtråd? Han var kanske trollkonstnär också...
                            Last edited by Lars M; 2016-06-17, 17:51.

                            Comment


                            • Hej

                              Ja, nu har jag hittat denna tråd om troll. Visserligen finns en
                              tråd om Etelhem också, men kanske passar mitt "nyfyndade"
                              troll här. Det är det första "Etelhemstroll" jag har stött på.

                              Hälsar
                              Staffan
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • 10 cm högt är detta troll som sitter på en stock med armarna i kors. ELVI. E vet jag inte vem det är men kanske någon PES:are vet?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X