Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brun och blå vas. Boda ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Brun och blå vas. Boda ?

    Den bruna vasen är ca 20 cm hög
    och den blå med hänkel ca 12 cm .
    Bifogade filer

  • #2
    Hohooo.
    Finns det någon som har något att säga om vaserna?

    Comment


    • #3
      Jag vet väl inget om just dessa vasar, men exakt den glasmassan såg man många mårnar under glasbrukstiden, tog man ett prov kl 06:30, och det såg ut så, då fick man vänta 1½ till 2tim tills glaset smält ut och blivit blankt (som det heter) det går ju konstla till sådan massa, annars har dom gjort dom innan glaset har smält färdigt
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Intressant.
        Tack för den informatione Hirvi.

        Comment


        • #5
          Den blå faller väl under hänkelns utseende från tiden före 1890 ?
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #6
            Jag får en känsla att det är kopior, främst den blå. Den bruna kanske, ev. Höglund.
            Den blå ser för "osliten" ut.
            Men svårt utifrån foton.
            Du ville ju ha en reaktion, Kecke.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #7
              Tack S-trollet och Sladden.
              Uppskattar alla reaktioner.
              De ser som du, Sladden säger, alldelens oslitna ut, i alla fall den bruna.
              (Den är jag säker på är ny, den glänser med alla sina bubblor.)
              Den blå ser inte lika "ny" ut. Ingrodd smuts osv, fast inget direkt slitage.
              Vasen är mycket mattare med en lite gråaktig blå massa. Bilden blev för blå.
              Jag fick en känsla av att den blå kunde vara gammal och tog den direkt utan att titta så noga.
              Även om jag försöker så har jag svårt att bedöma glas men jag lär mej lite då och då.
              En kopia låter nog riktigt.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                Jag vet väl inget om just dessa vasar, men exakt den glasmassan såg man många mårnar under glasbrukstiden, tog man ett prov kl 06:30, och det såg ut så, då fick man vänta 1½ till 2tim tills glaset smält ut och blivit blankt (som det heter) det går ju konstla till sådan massa, annars har dom gjort dom innan glaset har smält färdigt
                Hirvi
                Detta var intressant Hirvi. Vill du förtydliga hur det gick till.
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
                  Detta var intressant Hirvi. Vill du förtydliga hur det gick till.
                  Det var ett tag sedan vi var här, vet inte Rubus A vad
                  du tänker på riktigt, det är väl något som är så vanligt för mig,
                  då tänker jag i fel banor skulle jag tro
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Det var ett tag sedan vi var här, vet inte Rubus A vad
                    du tänker på riktigt, det är väl något som är så vanligt för mig,
                    då tänker jag i fel banor skulle jag tro
                    Hirvi
                    Ja. du ser säkert detta som självklart. Hittade denna länk via en ny länk idag http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=18944
                    och vart då intresserad av vad för prov samt gjord innan glaset smält betyder. Då jag vet att du kan detta på dina fem.
                    Last edited by Rubus Arcticus; 2009-09-16, 15:08.
                    ________________________________________________________________________
                    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                    Då måste man ju nedvärdera nuet."

                    Comment


                    • #11
                      Du menar så ja, det var ett enkelt prov för att se om glaset var blangt på morgon, smälttemperaturen låg ju mellan 14-1500 gr på natten,
                      stack man ned en spik i glasmassan 1timma före man började jobba
                      och drog ut lite glas som fick rinna som vatten ned på golvet,
                      den tunna glastråden som kallnade fort blev som ett hårstrå,
                      drog man den mellan fingrarna och den var knottrig, då var det inte blangt glaset, (det var lusigt) (den skall vara helt slät tråden) då fick ugnen gå vidare på hög temperatur ca 1tim till, när det var klart så slogs rundugnen av
                      och fick svalna till arbetstemp ca 1100gr+-, även luft blåstes in i ugnen
                      så den svalnade fortare (så vi kunde börja jobba)
                      aven en glaskula blåstes upp och fick svalna, ett prov på spänningen i glaset
                      för den dagen.

                      Det var en lätt fråga, men svår att svara på i skrift så man blir förstådd

                      En mycket het fråga Rubus A
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment

                      Working...
                      X