Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kolorerade tryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kolorerade tryck

    Om man tänker sig att rubriken "Konst" innefattar alla bilder man hänger på väggen så platsar nog denna diskussion här...

    På Antikmässa blev jag stående en lång stund inne i en monter som sålde gamla handkolorerade tryck från 1600-talet och framåt. Det var en fantastisk känsla att ha äkta kartor och botaniska affischer så nära inpå sig. Men plötsligt vände sig glädjen till en mer obehaglig känsla när jag insåg att det var gamla fina planschverk (böcker) som skurits upp för att skapa dessa tavlor. Man hör ju ibland talas om denna verksamhet, men här kändes det plötsligt så påtagligt.

    Är det någon som har någon uppfattning om omfattningen på denna verksamhet? Hur många böcker köps in av mindre nogräknade konsthandlare för att styckas upp och ramas in? Hotar denna verksamhet några bestående värden eller ska man bara rycka på axlarna.? Med KB-mannen i färskt minne förstår man att inte ens de gamla "säkra" samlingarna är en garanti för böckernas fortlevnad.

  • #2
    Jag pratade med Inger Johanson-Thor om en bok jag har. (Svenska fruktsorter). Den innehåller 100 färglitografier som är väldigt vackra. Jag har sett på nätet att det säljes sådana för 400kr st. Hon hävdade att det inte är så luckrativ affär att göra så utan man blir ofta liggande med en hel del osålda. Däremot nämnde hon att många böcker såldes förr i lösblad och på slutet fick man omslag och så vidare. Meningen var att man skulle gå till en bokbindare själv och låta binda in den. Många blev därför oinbundna och det finns en hel del sådana här på marknaden. Själv har jag en gammal atlas där varje kartblad såldes för 50 öre vill jag minnas. Så allt är nog inte styckade bokverk som tur är. Däremot svenska fruktsorter har aldrig sålts så utan det är styckade böcker.
    mvh DG

    Comment


    • #3
      Tack för värdefull input! Då andas jag ut tills vidare...

      Comment

      Working...
      X