Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

det är för lite klänningar här!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • det är för lite klänningar här!

    därför kommer min mammas gula från sent sextiotal. lite retrofuturistisk på nåt vis, jag får en känsla av star trek. de kopparfärgade paljetterna har mor min sytt på själv. (ska försöka hitta en bättre bild...)
    Bifogade filer

  • #2
    Inte dumt alls! Men fotot är inte från 60-talet, va?
    Ofta brukar ju tygerna vara lite syntetiska på ett sätt som inte känns så futuristiskt idag...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av alberte78 Visa inlägg
      därför kommer min mammas gula från sent sextiotal. lite retrofuturistisk på nåt vis, jag får en känsla av star trek. de kopparfärgade paljetterna har mor min sytt på själv. (ska försöka hitta en bättre bild...)
      Kul.
      Jag blir lite nostalgisk.
      Jag har ett svagt minne av att det fanns paljettband att sy på klänningarna.
      Jag skall leta lite i mina gamla fotoalbum.

      Comment


      • #4
        Nu har jag letat i mina gamla fotoalbum och upptäcker att man fotade betydligt mindre förr.
        Dessutom så har nästan alla färgfoton blivit så trista i färgen.
        Känner att det är dags att scanna in alla foten innan de försvinner för evigt.

        Här kommer i alla fall en bild på en typisk 60-talsdress.
        Antar att alla som var tonåringar under 60-talet minns denna.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          nä bilden är lite nyare... syntet känns ju inte så fräckt idag förstås, men just den här är faktiskt inte så plastig.

          (Det här var alltså svar till Peter S om inte det framgick. Är inte så haj på detta än...)
          Last edited by alberte78; 2008-03-29, 20:10.

          Comment


          • #6
            Klicka på "Citera"-knappen i mitt inlägg så får du med dig texten till ditt eget inlägg. Om du vill få med text från flera inlägg så klickar du på Citera+ i alla inlägg men avslutar med citera i det sista.

            Jag tycker det är toppen när gamla kläder kommer till användning. Är själv insnöad på det sena 80-talet och tidiga 90-talet eftersom kläderna är så bekväma...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Jag tycker det är toppen när gamla kläder kommer till användning. Är själv insnöad på det sena 80-talet och tidiga 90-talet eftersom kläderna är så bekväma...
              Hade gärna använt mina kläder från 80-90-tal. Problem att komma idem bara.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Och alla mina gamla skärp.
                Vem sjutton har varit framme och klippt bort en bit på dom?

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                  Hade gärna använt mina kläder från 80-90-tal. Problem att komma idem bara.
                  Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                  Och alla mina gamla skärp.
                  Vem sjutton har varit framme och klippt bort en bit på dom?
                  Tror ni har samma problem som jag med fukt i garderoben
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                  Comment


                  • #10
                    mera klänningar!

                    Jaa, alldeles för lite klänningar här!! Så här kommer en - Ett av mina senaste fynd, Vinetta, KF:s egna klädmärke, i härligt hundtandsmönstrat. Av 100 % polyester, så nej man får inte ha benägenheten att svettas för mycket - det är ett VARMT material!

                    http://www.flickr.com/photos/mallas/2393416676/

                    Kan visst inte ladda upp mina stora bilder, å Photoshop är på den andra datorn, därav länken!
                    Last edited by malla; 2008-04-06, 20:24.
                    [SIGPIC]

                    Comment


                    • #11
                      Ähhh, den här gamla trasan
                      Min senast inköpta klänning, tur att jag hade sambon med till bakluckeloppiset annars hade jag nog inte vågat köpa den
                      För mig kändes den som 60-tal och säljaren sa....hmmhmm...vad sa hon...tror att hon sa att hon själv hade haft den på 60-talet.
                      Själv passar jag inte i klänning och kvinnorna i min omgivning har inte vågat prova den.....tror att sambon skulle vara sk.tfräsig i den.
                      Tror att den bara innehåller syntetmaterial, fodret kanske är i nylon?
                      Trodde det var en "kortkort" först men när jag håller upp den framför mig så gå den nog till knäna ca.
                      På etiketten står det:
                      Global
                      Internationally Styled
                      Made in the BRITISH crown colony of hong kong
                      (bild två med blixt, därav det extra blänket)
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Hong Kong!? Då är det inte säkert att det är syntet. Testa att dra loss en tråd och bränn den. Om den smälter är det syntet.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Det kanske säger WOFFFF då
                          Nejdå men silvertråden...finns väl inget naturligt som ser ut som silver??
                          Fodret ÄR jättehalt och nylonigt när man gnider det mellan fingrarna.
                          Det utvändigt gröna....känns konstigt
                          Vilket ska jag elda på?

                          Comment


                          • #14
                            Elda ingenstans! Superfräsig klänning som ska bäras med håret i svinrygg - så cool!!!

                            Comment


                            • #15
                              Kvinnor behöver fläd och glädje, oavsett kroppstorlek. Under 1960-talet växte modeindustrin och man tillverkade plagg i standard storlekar s k ”ready to wear”. Man får se upp där med storleken då den varierar i storleken trots standarden, detta beroende på vilket land den importeras ifrån. Hong Kong har kanske något magrare, mindre modeller.
                              Förövrigt stämmer din klännings färg med 60-tals färger som gick i pastell, bl a pistage, rosa, turkos. Tittar man på hur klänningen är skuren stämmer det också. Den har ingen ärm och ganska kort i längden, halslinjen är inte särskilt lång vilket var identiskt på klänningar à la 60-tal då kvinna gärna visade bara armar och ben, snyggt? Ja. Syntetmaterial.

                              Comment

                              Working...
                              X