Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramiktavla med signatur? [ID: Helmut Friedrich Schäffenacker, Ulm, Tyskland]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Keramiktavla med signatur? [ID: Helmut Friedrich Schäffenacker, Ulm, Tyskland]

    Tavla med monterade keramikdelar på teakplatta. Det ser ut som det suttit en lite plakett i nedre högra hörnet. Där har troligen formgivarens namn stått, plaketten bör också ha skapat balans i kompositionen som nu är aningen ocentrerad. På en av delarna finns en krumelur som kan vara en signatur.
    Någon som kan komma med en ledtråd?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 15:32.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Italiensk kanske?

    Comment


    • #3
      Bra karl reder sig själv!

      Hittade ännu en tavla idag och såg genast likheterna. Denna är tydligt märkt "Schäffenacker". Tavlan har samma signatur och den återstår att tolka.
      Bifogade filer
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Jag är inte helt övertygad om att det är samma signtur... Men tills vidare så...

        Comment


        • #5
          Signatur. KEN, finns oxå som etikett, vilket är vanligt på dessa tyska keramiktavlor.
          Peter S, det är knepigare att rista KEN i lera än teckna den på papper!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Jodå nog torde det vara samma tillverkare. D.v.s Schäffenacker, Helmut Friedrich. Låg i Ulm-Böfingen i Tyskland och gjorde morderna keramiktavlor.
            Bakom min tavla har jag sparat ett utdrag av svar från den 10 nov 2005 från en annan välkänd antiksajt.

            Comment


            • #7
              Tack för all info.
              Signaturerna är allt samma. På bilderna är de svåra att jämföra men ser man dem i verkligheten och dessutom har likheten i de båda objekten så är det självklart.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Är dina tavlaor till salu ?????

                Comment


                • #9
                  Jag blev med en Schäffenacker idag och bild kommer imorgon. Jag måste dock opponera mig mot att signaturen är KEN, det är begynnelsebokstäverna i efternamnet Sch.

                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Intressant! Undrar varifrån uppgiften om "Ken" kommer?
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Även jag hittade en keramiktavla(2kg:s) av Scäffenacker idag, med samma signatur. Tyvärr var det en lite nagg i kanten så det blev inget köp. Synd för priset var bra 55kr!

                      Comment


                      • #12
                        Här är min Schäffenacker,visst är den läcker!
                        Jag är "hästtjej" så den passar bra hemma hos mig
                        Bifogade filer
                        Loppisadiktus

                        Comment


                        • #13
                          Här kommer bilden, signerad med den stora djupstämpeln, som Ballonggreven visar och med nr 537 signerad "Sch" i högra hörnet. Ingen pappersetikett.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Här kommer bilden, signerad med den stora djupstämpeln, som Ballonggreven visar och med nr 537 signerad "Sch" i högra hörnet. Ingen pappersetikett.
                            Det var just denna som jag ratade, Kaptenen.

                            Comment


                            • #15
                              Jag insåg nästan det, när Du nämnde priset vilket stämde ruskigt väl. Jag blev lite förvånad när Du pratade om naggen, men nu när jag vände och vred på den såg jag att Du har rätt.

                              Ja, där ser man, Berth! Det visste jag inte att jag delade jaktmark med Dig!

                              Comment

                              Working...
                              X