Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kylex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Det är en serie glasbehållare skapade vid Gullaskrufs Glasbruk. Avsedda att förvara matvaror i, kallt. Samlingen på bilden är inte komplett, det finns andra typer av glaskärl oxå.
    Här är den mer komplett:
    http://www.precisensan.com/antikforu...ighlight=kylex
    Är även de ofärgade i Kylex serien? De två till vänster står dem på nån bricka eller. Nu vill jag också ha Kylex
    ________________________________________________________________________
    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
    Då måste man ju nedvärdera nuet."

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
      Är även de ofärgade i Kylex serien? De två till vänster står dem på nån bricka eller. Nu vill jag också ha Kylex
      Nej, de i klarglas är tidiga konservburkar från Gullaskrufs glasbruk, och med tidiga menas ca 1928-29. Vi förklarar med en bild tror jag...
      Bifogade filer
      knappast meningslöst.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
        Är även de ofärgade i Kylex serien? De två till vänster står dem på nån bricka eller. Nu vill jag också ha Kylex
        Nu finns det på Tradera Artikus http://www.tradera.com/KANNOR-FRAN-G...ktion_82477315

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
          Ja titta, Tack så hemskt mycket Engelsson. Skickar en kram
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
            Ja titta, Tack så hemskt mycket Engelsson. Skickar en kram
            Kram, kram, hoppas du vinner auktionen..lycka till

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
              Jo en av er hade en knopp som han kunde avvara... O jag blev så glad o så här fint blev det
              Hej, är locken av metall?
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • #22
                Japp locken är av metall med svarvad träknopp

                Comment


                • #23
                  Hissar denna gamla tråd...
                  Har lagt vantarna på en binge Kylex delar, flera kannor men även några askar.
                  Bl a en fyrkantig ask i den Kylex gröna färgen (12x12 cm) men locket som hör till(?) är i ofärgat glas med texten Electrolux. Frågan är om de verkligen hört ihop från början??
                  Eller är locket från en äldre produktion, men att storlekarna varit desamma...?

                  Har även tre rektangulära askar (stapelbara på höjden) som ev kan vara salladierskålarna som ska ha ett almfat att stå på. (se Rauls bild sida 2). Inga lock med så jag undrar om det har funnits några? Storlek 13x20 cm.
                  Har tyvärr inga bilder.

                  Comment


                  • #24
                    Isis

                    På tråden finns både Kylex och Isis. En smörlåda i tidstypisk funkis från 1930-talet som tyvärr saknar lock. Den kommer från Gullaskruf och vad jag förstår är det direktören själv som formgivit - alltså William Stenberg. 11,5 x 7,5 x 5 cm. Jag testade med en UV-lampa och vips var det uranglas! http://www.gullaskruv.se/jubileum/konstnarer.htm
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2020-11-19, 18:07.

                    Comment

                    Working...
                    X