Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lite broderat

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005

Lite broderat

Här kommer lite kvinnokraft. Den första har min mor gjort. Den tredje en handsydd gungstolsdyna. Den är fodrad och det är påsytt för hand med små stygn. Den sista får ni gissa på (om ni vill förståss).
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

Gungstolsdynan, är den broderad av någon ni känner? Det kan vara svårt att skilja opphämtavävning från vävsöm. Eller är det plattsöm? Fyran tror jag är gjord av övertecknad, tidigt 70-tal. Plattsöm på delsbolinne?

Reg.datum
    okt 2005
    Gu va du ä träli Peter, visst är det jag som gjort kurbitstavlan och det i slutet på 60-talet. Den tog ett år att brodera och strl. på brodyren 85X50 cm. Det mesta i plattsöm och kjedjestygn. Jag kommer nog aldrig att göra något liknande tokeri.
    Gungstolsdynan har jag ingen aning om. Den var med en gungstol jag ropade in för c:a 20 år sedan. Plattsöm på ylle.( Gungstolen är ett stort svart åbäke som står i vägen.)

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Kul Kålmårdstrollet! Minns du var möstret kom ifrån? Min mor har broderat samma bonad - var nog just 68-69, den hänger bestämt kvar hemma hos dem - här är en suddig bild av undertecknad i unga da´r tillsammans med samma bonad i slutet av 72.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    okt 2005
    Hej FBQ kul. Min bonad har också liknande inramning. Det var så här att jag fick några gamla veckotidningar av någon och i en av dem fanns materialet till bonaden. Eftersom tidningen var något år gammal ringde eller skrev jag dit och det fanns en kvar. Vilken tidning det var minns tyvärr jag inte.

Seniormedlem Annettes avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Det var säkert Allers..dom hade mycket sånt förr...
    Varför göra livet krångligare än vad det är.....

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •