Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystisk sten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
    Det kanske är en gammal typ för tryckning av runor?


    Det vore verkligen kul att få klarhet i vad detta är för sten.
    Den blir mer och mer mystisk.

    Comment


    • #17
      LasseC is back
      DG

      Comment


      • #18
        Toppen, nu får du ge ett expertutlåtande om Björns mystiska sten.

        Comment


        • #19
          Jag trodde också att den var betydligt mindre! Hoppas du får svar på frågan, men det kan ju vara en sån där sak man får fundera på resten av livet!

          Comment


          • #20
            En slutsten i en valvbåge är det nog knappast, den skall bära trycket från valvbågens sidor och måste vara betydligt jämnare och väl inpassad i valvbågen för det.
            När jag först såg den tänkte jag att den möjligen kunde vara del av någon ren ornamentik - lagom anfrätt av tiden och därför så ojämn men då skulle den ha varit i sandsten, kalksten eller liknande.

            Comment


            • #21
              Har du frågat på något museum? Det finns ett vikingamuseum i foteviken som jag tidigare haft mailkontakt med ang en fråga och de var väldigt bra att ha att göra med, och ansträngde sig verkligen det lilla extra för att vara behjälpliga.
              Har det något med runor att göra, redskap etc, så borde de ha en aning.

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Toppen, nu får du ge ett expertutlåtande om Björns mystiska sten.
                Ja Du jag tror jag åker ner till Småland igen Expert Jo jag tackar
                Att avgöra vad det är är väldigt svårt utan att hålla i biten. Det kan vara kvarts som fyllt ut en spricka i omgivande bergart. Man skulle behöva att slå ett slag för att se en färsk brottyta men det är kanske synd. Det kan också vara någon annan hård sprickfyllnad. Fast jag tycker att det är för raka parallella sidor för att varit utsatt för slitage så att omgivande bergart försvunnit så totalt. Jag undrar om den varit utsatt för något frätande. Har det möjligtvis varit kalksten tro som försvunnit.
                Man kan spekulera länge över den här. Måste som sagt va ses
                mvh DG

                Comment


                • #23
                  Du är inne på samma tankebanor som jag.
                  Sitter här och funderar. Det kanske kan vara någon som uppmärksammat att materialet vid sidan av kvartsen, eller vad det nu kan vara, var mjukare och suttit och knackat bort det.
                  Tanken slog mej då jag själv suttit många somrar i Varberg och försökt knacka pilspetsar av flinta.
                  Kanske någon där sitter med en halvdan pilspets i handen just nu och undrar vad han eller hon har hittat.

                  Comment


                  • #24
                    Det ser precis ut som en spricka i berget som fyllts i av kvarts. Jag skulle gissa på granit i omgivande berg och kvarts i sprickan. Kvarts är mycket motståndskraftigt mot vittring medans granit kan vara ganska lättvittrat ibland.
                    Dom rostbruna fläckarna kommer nog från vittrade järnsulfider som oftast gör graniten känsligare för vittring.

                    Jag har sett många stenar som liknar den här men inte riktigt så extremt utpräglad som den här. Kul sten i alla fall.

                    /Göran

                    Comment

                    Working...
                    X