Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystisk sten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mystisk sten

    För ett antal år sedan fann jag en mycket mystisk sten. Jag har visat upp den på bild tidigare på annan plats utan resultat men jag tänkte göra ett försök till. Platsen där stenen är upphittad har varit bebyggd sedan medeltiden. Men de första ägareuppgifterna är från 1540 då säteriet näms i den äldsta jordeboken. En del av ena flygeln är troligen från 1500 talet och det är därifrån denna stenen kommer. Jag tog med mig stenen + en massa andra saker till Antikrundan en gång för att för skojs skull höra vad den hade haft för användnings område. Att den inte hade något ekonomiskt värde förstod jag ju förstås. Den första experten jag stötte på dök omgående ner i mina kassar,och det första han tog upp var min sten. "Har du tagit med en sten till antikrundan ?" sa han högt och tittade på mig som om jag hade permis från Beckomberga. Folk runtom vände sig om och jag fibblade snabbt bort stenen och visade något annat. Kommer ihåg att jag blev lite stött och höll på att slänga ur mig en kommentar om att hur man kunde ha honom i tv när hans frisyr såg ut som om han hade gått baklänges in på Domus stormarknad och fått håret blåst åt fel hål, men jag höll mig lugn.

    Kanske var jag en pappskalle som tagit med mig en sten dit men jag hade läst i någon reklam om att man inte bara fick saker värderade utan man kunde även få reda på vad föremålet hade använts till. Och det var väl det jag fick för mig att jag kunde få ett svar på. Min teori var först att man malt något med den, men det känns inte helt rätt eftersom den passar dåligt i handen. Kom gärna med lite gissningar ! Mvh Björn
    Bifogade filer
    Last edited by Björn L; 2008-03-20, 17:51.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

  • #2
    På nära håll så ser stenen ut att vara lite "rostig", och om man vänder lite på den så ser den ju ut som en bokstav från en run sten.
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

    Comment


    • #3
      Det var en trevlig sten, har nog sett snarlika någon gång, det är nog naturen som skapat detta, hårt och mjukt material som slipats ned av naturen,
      Lasse DG är ju i Småland nu, tror han föklarade detta någon gång,
      kanske någon annan har förslag!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Den kan ha bara "blivit" så genom erodering och tidens tand som Hirvi här ovan skriver. Ser dock ut som om den skulle gå bra att knacka flinta med den... kan ju haft det användningsområdet, men endast en ren gissning!
        Last edited by Hellen; 2008-03-20, 18:37.

        Comment


        • #5
          Tänkte avvakta några stenkunniga, som bättre kunde förklara stenens möjliga tillblivelse.
          Knacksten eller malsten är det inte - malstenar är runda med avslipade facetter, och knackstenar brukar vara en mer runda med "knackad" uta.

          En idé är ju att det handlar om kvartskanaler som flutit fram i - som det ser ut som - granit eller liknande - graniten har erroderat och kvartsen har blivit kvar. "Rosten" undrar jag om det inte är naturliga utfällningar av något mineral i stenen, vet att det kan bli sådant på en del stenar.
          Fast någon av stensamlarna kanske vet mer om stenen?

          Comment


          • #6
            Tycker att det ser ut som om den har använts som någon typ av kvarnsten, där den halvklotformade delen har passat i någon "mortel"??

            Comment


            • #7
              Ser hur du tänker EB - men då borde den halvcirkelformiga delen vara sliten av användning och inte som nu - ganska "knackad".
              Sedan tror jag inte att jag sett någon malsten av den konstruktionen.
              Den borde ju då också vara rund sedd uppifrån - det verkar den ju inte vara.

              Comment


              • #8
                Jadu.. jag måste säga att den såg speciell ut i alla fall -
                Får se om LasseC löser det där, annars får du gärna posta den i mitt forum, kanske någon vet där fast jag betvivlar det.. Vi håller mest på med mineraler.
                http://www.mineraler.net/phpbb2/ - Forumet för dig som gillar Mineral, Fossil & New Age.

                Comment


                • #9
                  Glömde igår en annan sak som talar mot att den är en människoskapnad - nämligen materialet. Jag tycker det ser ut som granit och det brukar generellt vara för hårt för att enkelt kunna bearbeta och skulle nog inte användas. (Just knackstenar och malstenar från förhistorisk tid kan vara i granit eller andra hårdare stenarter, men då har man inte förbearbetat dem utan använder runda stenar från rulllstensåsar - stenyxor är ju också i hårdare bergart) Dekorationer, kvarnstenar, slipstenar brukar ju annars vara i sandsten och motsvarande. Nätsänken är ju ett annat vanligt stenföremål som man kan hitta i åkrar och annat - men då skall den ju ha ett hål eller en inslipad midja som gör att den går att fästa i nätet - och den här är väl för tung? Hur stor är den?
                  Fast jag törs ju inte säga vad materialet i den här stenen är - kanske skulle testa att ta reda på det på lightbringers sida alla fall - om inte någon av stensamlarna här på PES klarar det.

                  Comment


                  • #10
                    Oavsett om naturen själv skapat eller gjort av mänsklig hand är stenen härlig. Får inga tankar åt något håll till vad den skulle användas om dem är huggen. Hoppas att någon har svaret. Spännande att få veta. Kanske är det så att naturen själv skapat.
                    Det enda som jag kom att tänka på är de "råttskydd" som fanns högst upp på stolparna till sädesmagasin och dylikt. Men dessa brukar vara gjorda i ett stycke och se ut som en svamp i formen. Som sagt bara en tanke som inte håller.

                    Comment


                    • #11
                      Det är ju alltid lite svårt att bara se en bild.
                      I mina ögon ser det dock ut som kvartsband i granit.
                      Alltså en sten formad helt av naturen.
                      Granit består huvudsakligen av löst sammanfogad kvarts och fältspat, ofta med mindre mängder av glimmer och hornblände.
                      Kvarts har en hårdhet på 7 vilket gör att den blir kvar då graniten vittrar bort.

                      Comment


                      • #12
                        FBQ undrade lite om storleken så jag tog som hastigast en ny bild. Vikten kan jag inte säga exakt eftersom min badrumsvåg inte reagerade överhuvudtaget tyvärr. Ett drygt kilo kanske ? När man har stenen i handen så känns det nästan lite väl otroligt att naturen själv skulle ha fixat denna formen, men det kanske är så ändå ? Jag fick ett tips en gång om att den kanske hade suttit i en valv båge (heter det så ?) i en gammal sten byggnad. Stenen kanske såg till att konstruktionen inte havererade ? Kul att det blev lite disskution om denna tingesten.
                        Bifogade filer
                        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                        Comment


                        • #13
                          Läcker.
                          Jag trodde den var mindre.
                          Lasse C är experten på området så kanske han har andra ideer än jag.
                          I väntan på honom visar jag en sten som naturen skapat.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Jag tycker inte att det ser ut som kvarts, det är alldeles för matt.. Däremot ser det ut som fältspat lite grann, det kan vara någon bergart oxå, det är svårt att se på en bild.

                            Testa repa en glasbit med den, kvarts ska kunna repa glas eftersom det är hårdare.

                            Det som är runt "bandet" har jag ingen aning om.. Säkert någon bergart det oxå.
                            Jag tror inte att den är format av naturen, jag tror det kan ha använts till något men vad??

                            Men samtidigt kan det kanske vara format av naturen, man har ju sett konstiga saker förut
                            http://www.mineraler.net/phpbb2/ - Forumet för dig som gillar Mineral, Fossil & New Age.

                            Comment


                            • #15
                              Det kanske är en gammal typ för tryckning av runor?
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

                              Comment

                              Working...
                              X