Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grythyttan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grythyttan?

    Är denna från Grythyttan?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Ursprungligen postat av Äjth
    Är denna från Grythyttan?
    Nej. detta ser ut som en av otaliga kopior.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      HUR ser du det? vad kännetecknar en riktig grythyttan? Har du en bild kanske?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Äjth
        HUR ser du det? vad kännetecknar en riktig grythyttan? Har du en bild kanske?
        Grythyttan har 5 vertikala ryggbrädor. Bland annat.
        Det finns väl någon hemsida för Grythyttan eftersom de är i produktion?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Länk till Grytthyttans Stålmöbler.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Bara tvungen att dela med mig av denna annons från 1960.
            Inte precis vad vi associerar med Grythyttanns trägårdsmöbler idag?
            Bifogade filer
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              De måste ha tillverkat fler modeller än vad som visas på deras hemsida. Fyndade dessa stolar, med originalplakett Grythyttans stålmöbler på den ena. Nån som vet när de tillverkats?
              Har de bara använt plattjärn i sin produktion? Stolen på första bilden var ju av stålrör.

              Comment


              • #8
                Hej och välkommen!

                "Fjärilsstolen" i annonsen är ju tillverkad av rör så plattjärn är nog ingen säker metod för identifiering.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Det ser jag ju när du säger det Tack för välkomnandet!
                  Är ganska flitigt återbrukare så det blir nog fler frågor.

                  Comment


                  • #10
                    Fick svar av Grythyttan idag.

                    Hej Anette,

                    stolen ni har köpt är av modell Stol 6. Årsmodellen är tidigt 50-tal gissar jag.
                    Stativet har troligtvis varit i orange eller grön målat utförande. Trädelarna var fernissad furu.
                    Trädelarna till er modell är identiska med vår Stol 1 så det finns träsatser som passar.

                    Med vänliga hälsningar

                    Stefan Molander
                    Grythyttan Stålmöbler

                    Comment


                    • #11
                      Fyndade dessa i fredags. Dom är anledningen till att jag hittade detta forum då jag sökte på "grythyttan"
                      Då var jag lite osäker på om de verkligen var äkta, nederdelen tydde dock på Grythyttan.
                      Nu vet jag att modellen heter B20 och ingick i Brissago-serien.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Hej någon som provat på att renovera Grythyttan stålmöbler? Vilken slags färg är lämplig på stommen eftersom den fjädra kommer vanlig färg att spricka misstänker jag.

                        Glad för tipps :-)

                        Comment


                        • #13
                          Plåtfärg t ex Hammerite eller hammarlack är funkar bra till grythyttan.

                          Comment


                          • #14
                            Vi har originalen av stolen som heter A2 den med 5 rygg och 5 sitt bräder. Är osäker men tror att man kan se skillnad på orginal och kopia på "svängen" på benen där de vänds bakåt.
                            Är de någon som vet?

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Är denna från Grythyttan?
                              Har en fråga till Äjth...
                              Fick du någon gång reda på om denna möbeln var från Grythyttan?
                              Har just renoverat fyra exakt likadana - fast mörkblå - som varit i vår ägo sedan senast 1955 eller 1956.
                              Kan inte tro att det är en billigare variant, då träet i ryggen är basat (d v s böjt - en betydligt omständigare tillverkningsprocedur än raka lister som sågats/hyvlats/slipats).
                              Sitsarna har förnyats på våra nu, men "ryggarna" är original, och är fortfarande som nya.
                              Jag har foto på mig själv i 7-8-årsåldern, sittande på en av dessa stolar, därav kan jag fastställa ungefärlig ålder på dem.
                              Det vore mycket roligt att få reda på dessa stolars ursprung!
                              (Har du kvar dina, förresten...?)

                              Hälsn
                              Skäreläjan
                              Tjörn

                              Comment

                              Working...
                              X