Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några gröna gamla flaskor

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Där håller jag inte med dig skogaholm. Jag uppfattar det som din kritik riktar sig mot de flitiga användarna av forumet men de skriver ytterst sällan om något värde utan det är väl mest nybörjare som jag med väldigt få inlägg som vill veta värdet. I Björns första inlägg som du reagerade så starkt emot så skrev han ju inte ens vad värdet var utan tipsade istället frågeställaren om hur man tar reda på det själv. Läs inläggen i detta forum så märker du nog att det handlar väldigt lite om monetära värden utan mer om samlarvärde, vilket är förståeligt när man läser de starka formuleringarna i denna diskussion.

    Comment


    • #32
      När man läser samlartrollets inlägg blir man en aning konfunderad. Vem försvarar hon och varför så ivrigt ? Och inte tycker hon det är något konstigt med samlarfenomenet att få in för noll och sälja dyrt (vilket det kanske inte heller är),men är detta något typiskt svenskt? Någon som vet av erfarenhet ?
      T.N visar tydligt på handlarens dilemma när det gäller värde/in-utpris ,vilket många inte förstår (eller vill förstå). En handlare ska inte ha någon förtjänst,DÅ är det fult att tjäna pengar! Är inte detta avund eller missunnsamhet?
      Men Samlartrollet är tydligen van loppisbesökare och har gjort en egen undersökning av deras värderingar/prissättningar. Klart det måste skilja i pris,vad är det för konstigt med det?(för att använda hennes egna ord). Ytterligare ett bevis för att ordet "VÄRDE" kan betyda i stort sett vad som helst. En värdering är med andra ord högst godtycklig,och ofta objektiv i överkant.
      Förslag : slute prata om värde ,säg vad saken kostar istället. Sedan kan man ju alltid förhandla om man så tycker. Men inte hålla på och pruta och missbjuda för sakens egen skull,då är man tillbaks på häst-och beg.bilhandlarnas gyllene år på 40-talet!

      Comment


      • #33
        Förlåt,det insmög sej ett fel i förra inlägget. "objektiv......" ska naturligtvis vara subjektiv! Men det förstod väl alla ändå?

        Comment


        • #34
          Undrar om de inlägg som absolut inte hör till ämnet kan slås ihop med tex denna tråd http://www.precisensan.com/antikforu...v%E4rde&page=3
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #35
            Där ser du Posse så många olika sorters "värden" det finns ! Du nämner ett par själv,hur många fler finns det? Ett ord med ett mycket brett spektrum alltså. Och alla "flitiga användare av forumet" kan nog vara lugna,men inte alltid så säkra på att inte bli emotsagda! Ordet är ju fritt! Eller hur Posse? Och visst pratas det mycket om värde,helt naturligt. Värde : detta stackars missbrukade ord som tolkas så olika och används så flitigt i alla sammanhang. Inte bara här.

            Comment


            • #36
              Visst ordet är fritt och i Sverige har man rätt att framföra sina åsikter. Men i den rätten ingår också att visa respekt för andras åsikter. Kanske tänkvärt?

              Comment


              • #37
                Nu skenar du allt iväg Posse. Så av risk att inte visa respekt för andras åsikter,ska man helst tiga? Vilka dumheter som helst ska alltså få stå oemotsagda,viktigast är att visa respekt för överheten? Detta sagt utan någon som helst syftning på ovanstående debatt och meningsutbyten,endast som en rent allmän åsikt.

                Comment


                • #38
                  Jag ger upp. Skickigt att kunna missuppfatta precis allt.

                  Comment


                  • #39
                    posse, en del har ju alldeles tokiga motiv för sitt skrivande på PES det är trist.
                    Hoppas att du posse ändå fortsätter att diskutera på PES nu när du ändå hittat hit

                    Comment


                    • #40
                      Det verkar som att glasklar iallafall var nöjd med svaren han fick i början, är det inte dax att lägga ner den här tråden nu
                      Slainte Mhath

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
                        Det verkar som att glasklar iallafall var nöjd med svaren han fick i början, är det inte dax att lägga ner den här tråden nu
                        Det var det jag menade att man kan avsluta och flytta den ev fortsatta debatt i mitt sista inlägg ovan.
                        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                        Comment


                        • #42
                          Jag håller med, vi stänger tråden eftersom detta inte längre leder nån vart.

                          /cjf

                          Comment

                          Working...
                          X