Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Döda: Skruf 1897-2006

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Döda: Skruf 1897-2006

    Sista ugnen vid Skruf:s glasbruk släcktes idag.
    Fäller en tår.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    Ursprungligen postat av Sladden
    Sista ugnen vid Skruf:s glasbruk släcktes idag.
    Fäller en tår.
    Är det sant! Detta har jag inte hört någonting om. Vi var där förra sommaren när vi gjorde glasriketrundan. Trevligaste hyttan i mitt tycke.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Är det sant? Om det var så kan det var att den var för trevlig, jag har aldrig varit där men får likväl göra en ängel med avhugget huvud, ett lite anorlunda sätt, genom Gosse enl. blid.
      Den piggar faktist upp i all bedrövelsen!
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Sant är det tyvärr. Konkursen ett faktum.
        Förhoppningsvis kan konkursförvaltaren hitta ngn. köpare.
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

        Comment


        • #5
          Jag läste i Barometern att De inte hade lyckats att hitta någon köpare och det var därför som konkursförvaltaren var tvungen att beordra en släckning. Tråkigt.

          Comment


          • #6
            Hörde att anledningen till konkursen var driftstoppet på två veckor efter stormen Gudrun. Bruket hämtade sig aldrig efter det. Visar på vilka små marginaler de arbetade med.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Antagande: Det kanske beror på folkets brist på kunnande både av köpare och säljare. Inga Hald alster precis, och ingen som vill betala för sådant.
              Så enkelt kan det vara.

              Comment


              • #8
                Utav alla hyttor som funnits i Sverige finns snart bara en enda % kvar. Av någon anledning har man av tradition aldrig lyckats med konkurrans under ordnade villkor utan det har tävlats emot varandra med den ekonomiska kniven på varandras strupar. Då blir naturligtvis följden utslagning, och när de skickliga glastillverkarna från det stora landet Kina blandar sig i leken är det nog inte endast de svenska glasbruken som försvinner.
                Lägst tillverkningskostnad = störst försäljning. Skulle de svenska lönerna legat kvar på nivån de hade för hundra år sedan så skulle hyttor finnas bakom var stugknut, men då finge man ta ett jättekliv bakåt vad gäller materiell standard. Och då finge man avstå från alla såpor vilka tv-rutan fylls av, hemska tanke. Nej, då är nog stämplingsalternativet att föredra.
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

                Comment

                Working...
                X