Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undran från Japan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jomen när det gäller att tillverka blaha så är Sverige lååångt skickligare än Japan. I Japan kan de numera bara vika papperssvalor och snida föremål ur bambu. Annat var det förr när det kom vackra lackarbeten och tunt fint porslin ur deras händer...

    Comment


    • #17
      Med en befolkning på 127 miljoner räcker det med att en halv procent är intresserad av exotisk svensk design för att skapa en intressant marknad för kaffegods från Gustavsberg.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #18
        Om nu koppen kommer från Japan så kan det kanske kan vara ett prov som Gustavsberg gjorde inför sina japan-producerade serviser Kaprifol, Kyoto + nån till. De gjordes på 80-talets andra hälft. Men de hade inte alls samma kvalite som det svenskproducerade. Vem har sett kantstött benporslin tillverkat i Gustavsberg?
        En tanke bara att man lät producera reklamserviserna på ett lite billigare vis i Japan?????

        Comment


        • #19
          Tonsa, är du säker på att de serviser du räknar upp är tillverkade i Japan? Jag vet att Prelude, Bamboo, Classic Flair, Ritz och några till är tillverkade där, men inte att Karin Björquists Stockholm-modell (BA?) kommer därifrån. Jag vet att de fick sälja ut bleka delar av Caprifolium i Gustavsberg för att de misslyckats i tillverkningen. Inte fraktar man väl hit sekunda porslin från Japan?
          Kvaliten på det som är tillverkat i Japan har inte jag märkt att det skiljer sig från det som är tillverkat i Sverige. Det är t.o.m. rätt sällan man ser kantstött benporslin överhuvudtaget. Det brukar behövas så stor kraft att tallriken går sönder helt.

          Eftersom koppen är i LI-modell (samma som Spisa Ribb) så tror jag inte den är från slutet av 80-talet eftersom man inte tillverkade den modellen då. Och jag har svårt att tänka mig att man tillverkade samma modell både hemma och utomlands (att reklamserviserna skulle importeras om man gjorde samma sak hemma, t.ex.)...

          Comment


          • #20
            Koppen kommer inte från Japan. Det är bara frågan som är därifrån.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #21
              Inlägg från Margareta Hennix:

              Stockholms-servisen, design Karin Björkquist:
              Dekor: " Kaprifol" : Lena Boje.
              " Kyoto " och " New York ", Jonas Lindquist och " Paris ", K.B.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #22
                Kolla dessa koppar från tyska Thomas. Ännu en korsvirkesdekor. Till och med det omdiskuterade n:et finns med (nedre högra hörnet).
                Bifogade filer
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #23
                  Det känns som om det finns någon koppling där... Men hur? Det är väl lite väl långsökt att ta upp i sammanhanget att Hertha Bengtsson började på Thomas efter att hon slutade på Rörstrand.

                  Comment


                  • #24
                    Efter nästan åtta år kommer svaret på vem som designat dekoren på kopparna från Thomas.

                    En svensk veckotidning (Hemmets Journal?) utlyste på 1960-talet en tävling om en dekor för kaffekoppsmodellen. Vinnare blev Ingrid Thorell (idag 92 år). Ingrid tyckte bara om att teckna och hade ingen bakgrund inom formgivning.

                    Uppgifterna kommer från hennes dotter.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment

                    Working...
                    X