Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

70-tals tekopp, formgiven av? [ID: Margareta Hennix]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vad trevligt med lite klargöranden!

    Comment


    • #17
      Det kom ett uppföljningsmejl från Hennix:

      "När jag åter tittade på " Krusbär " kom jag på att
      det även var dekor på kaffe och thefaten. Men det är
      inget ovanligt att det plötsligt har blivit helvita. detta har
      jag sätt även när det gäller " Krokus " och " Juliana "."


      (min markering i fetstil)
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #18
        Här går man ett par dagar utan att läsa på forumet och helt plötsligt har allt fallit på plats! Tack alla för all hjälp, Hennix är en av mina favoritdeigners!

        Väldigt kul att få veta att faten fanns med dekor också, ännu en sak att hålla utkik efter =)

        Fyndade för övrigt fyra tussilago tekoppar m. fat för 25 kr st. idag, men vet inte om jag ska spara eller sälja. De var finare i verkligheten än på bild, men samtidigt börjar skåpen bågna av allt porslin...

        Comment


        • #19
          Lägger frågan i den här tråden i stället för att skapa en ny.

          Någon som känner till om de finns någon bok eller dyl. utgiven om Margareta Hennix produktion?

          Hon har ju gjort mycket kul både i porslin och glas...
          Så är det.

          Comment


          • #20
            Nej. (Inte ännu, är man frestad att skriva). Hon hade utställning i Gustavsberg för ett par år sedan med en massa föremål ur sin stora produktion.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Nej. (Inte ännu, är man frestad att skriva). Hon hade utställning i Gustavsberg för ett par år sedan med en massa föremål ur sin stora produktion.
              Ah, snart dyker Gisela upp med en Hennixbok gissar vi då.
              Så är det.

              Comment


              • #22
                vad hette versionen där man fick ett intryck av att koppen var kantig -???(fyrkantig??)
                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
                  vad hette versionen där man fick ett intryck av att koppen var kantig -???(fyrkantig??)
                  Viggen tror jag du menar.
                  Så är det.

                  Comment


                  • #24
                    du råkas inte ha nån bild eller länk blev juh nyfiken juh
                    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
                      du råkas inte ha nån bild eller länk blev juh nyfiken juh
                      KOlla här: http://blog.pitea.shop-pro.jp/images/viggen1.jpg
                      Så är det.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
                        Ah, snart dyker Gisela upp med en Hennixbok gissar vi då.
                        Jag har framfört det till Gisela, men är osäker på hur det togs emot...

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
                          ahhh lol piteå och japan i en och samma länknamn...orginellt
                          livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
                            ahhh lol piteå och japan i en och samma länknamn...orginellt
                            Innehavarna av butiken besökte för första gången Sverige och hade då beslutat sig för Piteå! så det fick bli namnet på deras butik. Toshi o Nori är, som många japaner, fascinerade av skandinavisk design.
                            Trevliga människor som jag haft mycket kontakt med och som även var här och hälsat på. Internet kan verkligen utvidga både vän- och bekantskapskretsen!!
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #29
                              Törnrosa

                              Tydligen ett samarbete mellan Margareta Hennix och Calle Blomqvist i benporslin från Gustavsberg. Ganska fräck design på gräddkannan med pipen en bit ner. Mer om CalleB finns här http://precisensan.com/antikforum/sh...Blomqvist-1957
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Jag har själv visat på ett tidigare samarbete mellan Margareta Hennix och CalleB. Juniblom på inlägg nr 46 http://precisensan.com/antikforum/sh...highlight=kopp

                                Comment

                                Working...
                                X