Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röktopas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Röktopas?

    Vad är en röktopas egentligen. Har en guldring med en "äkta röktopas" av ganska stort mått i. Är det något värde i såna? Fattningen har släppt och jag måste bestämma mig för om jag skall låta reparera den eller inte. Använder den aldrig....

  • #2
    Förbistringen är ofta stor när det gäller benämningar på smyckesten.
    Topas är ett eget mineral medan röktopas oftast är en benämning på rökkvarts Alltså ett helt annat mineral. Jag måste nästan själv kolla igenom mina papper för att se att jag inte säjer fel, men det får nog anstå till efter påsk då jag åker till Småland i helgen.
    DG
    PS Sätt gärna in en bild på ringen så är det lättare att säga något säkert.
    DS

    Comment


    • #3
      Hej och tack. Jag skall försöka prestera ett foto under påsken - så åk du till Småland i lugn och ro Glad Påsk!

      Comment


      • #4
        Jag tycker att man alltid ska kalla mineral för deras riktiga namn så blir det inget som låter finare än vad det är, men jag håller med LasseC, det är vanlig kvarts (rökkvarts), det finns inget som kallas för röktopas i mineralvärlden förutom ett påhittad namn

        Det är nog inget större värde i stenen i sig, men kanske om man hittar någon som vill ha just en sånt smycke med guld i kan det ju vara värt för den personen.

        Obs! Det är bara vad jag tycker, det kan finnas dom som tycker det är värt pengar oxå.

        //Björn
        http://www.mineraler.net/phpbb2/ - Forumet för dig som gillar Mineral, Fossil & New Age.

        Comment


        • #5
          Vi är överens ser jag
          DG

          Comment


          • #6
            Hej igen - och tack för svar.
            Här kommer en bild på ringen. Svårt dock att få en riktigt bra bild på stenen. Jag fick veta av en juvelerare för säkert 30 år sedan att det var en "röktopas". Varför kallas den så om det är en rökkvarts?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Det är vanlig kvarts om den heter så..
              Varför det heter så kan jag inte riktigt svara på, men på den här sidan http://www.gemake.se/omstenar.htm skriver man så här:

              Rökkvarts
              Rökfärgad kvarts. Förekommer över hela jorden. Kallades förr missvisande för röktopas. Hårdhet 7 på Mohs´ hårdhetsskala från 1-10, där diamant är 10.

              Jag gillar inte heller att man kallar mineral för felaktiga namn, jag tror "röktopas" låter lyxigare och då kan dom klämma ut någon krona extra från köparen.

              Jag har även en tråd om detta ämne på mitt forum om du vill läsa om felaktiga benämningar på mineral, det finns inte så mycket med där ännu, men röktopas finns med.



              Mvh Björn
              http://www.mineraler.net/phpbb2/ - Forumet för dig som gillar Mineral, Fossil & New Age.

              Comment


              • #8
                Hej och tack för det. Då kan man ju åtminstone ta fram "stenen" när man känner sig lite låg och deppig.... så kanske den gör någon nytta i alla fall

                Comment


                • #9
                  Det är ju en snygg sten och ring i alla fall.

                  Jag håller med alla föregående, röktopas är bara handelsnamn som används på rökkvarts. Jag plockade 150 kilo rökkvartskristaller i en gruva i södra Finland i fjol. Ska slipa en svart kristallkula av det största blocket... dom största bitarna var vi tvungna att slå sönder med slägga för att komma åt bitarna under, vi orkade inte lyfta ut det i ett stycke.



                  Det är vad jag kallar sommarnöje!

                  /Göran

                  Comment


                  • #10
                    Man kan väl också säga det att röktopas är ett guldsmedsnamn för rökkvarts. Det är en hel del smyckemineral som de benämner vid andra namn Ringen tyckte jag var snygg, och det verkar som att den är "fullslipad" vilket jag benämner stenar som slipas så att man får reflexer även från "botten" av stenen. Stenen blir därigenom högre och svenska guldsmeder ville inte ha höga stenar. Om man slipar kvarts för "låg" så reflekteras inte ljuset från botten utan det blir liksom ett "hål" i stenen. Man kan säga att den är död där. Skall se om jag hittar några bilder på det.
                    DG

                    Comment

                    Working...
                    X