Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

halssmycke med stenar, vad för stenar??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • halssmycke med stenar, vad för stenar??

    mitt sista alster i filigran arbete, men jag undrar om någon kan säga vad det är för stenar?
    Bifogade filer

  • #2
    Det är lite olika varianter av agat som är en kryptokristallinsk kvarts. Skulle gissa på indiska stenar. Den mörkt bruna skulle nästan kunna kallas karneöl.
    DG

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
      Det är lite olika varianter av agat som är en kryptokristallinsk kvarts. Skulle gissa på indiska stenar. Den mörkt bruna skulle nästan kunna kallas karneöl.
      DG
      Även om jag inte förstod så mycket
      eftersom jag är totalt novis på detta område
      så menar du alltså att alla stenar är agat och förmodligen från indien, stämmer det

      Comment


      • #4
        jag gillar dessa smycken..har jag förstått det rätt att det är du som gör dom???

        om så är fallet..finns dom till salu???
        Varför göra livet krångligare än vad det är.....

        Comment


        • #5
          jag gör dem inte önska jag kunde. Är väldigt intresserad av detta arbete och har samlat på mig lite av sådana arbeten men kan inget om stenar, mineraler odyl därför la jag in den frågan om någon kunde säga vad de var för några

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av ina Visa inlägg
            Även om jag inte förstod så mycket
            eftersom jag är totalt novis på detta område
            så menar du alltså att alla stenar är agat och förmodligen från indien, stämmer det
            Jag förstår att det kan vara lite förvirrande men jag kan försöka att lägga in bilder på lite olika varianter på agat.
            DG

            Comment


            • #7
              väntar med spänning,

              Comment


              • #8
                väntar fortfarande

                Comment


                • #9
                  Kära ina det är så att jag måste hastigt åka till Småland i morron och det tar lite tid att plocka fram det materialet som jag har spritt på en del ställen. De som har varit hos mig vet hur jag har det.
                  Det får bli efter påsk tyvärr.
                  DG

                  Comment


                  • #10
                    Det är aldrig försent vet du, jag väntar så gärna.
                    hoppas det inte var något otrevligt som gör att du måste resa snabbt

                    Comment


                    • #11
                      Jag tror att de rödbruna stenarna är karneol. den i mitten månsten . De övriga två är jag osäker på. Är inte hemma just nu så jag har inte tillgång till min litteratur. Men jag kan återkomma.

                      Comment


                      • #12
                        Stenar

                        Hej! Jag tror de två rödbruna är karneol, den i mitten månsten. De andra två är jag osäker på. Jag är inte hemma nu så jag har inte tillgång till min litteratur, men jag kan återkomma.

                        Comment


                        • #13
                          De rödbruna stenarna är karneol, den ljusa i mitten tror jag är en månsten.

                          Comment


                          • #14
                            Instämmer med Lasse, ser ut att vara olika former av agater och aventurin i mitten, den gulaktiga till höger gör mig dock osäker. Kan vara någon form av kalcit/aragonit då den har en märklig bandning och ser mjukare (mer sliten) ut än de övriga.

                            Comment

                            Working...
                            X