Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan detta vara?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan detta vara?

    Ärvt en Kanna?? av min pappa och nu var jag lite intresserad av att höra om någon vet nånting om den

    Handtaget verkar vara av trä och den är singerad med F.SANTESSON-Stockholm Hvit metall.....

    Är det någon som vet nånting om den så vore det kul med svar..T.ex årtal.vad den användes till osv..
    Bifogade filer

  • #2
    En liten tennkanna förslagsvis för kaffe. Om du hittar fler stämplar, t ex en bokstav tillsammans merd en siffra, då kan du få veta exakt på året då kannan är tillverkad

    Comment


    • #3
      den är inte signerad me nått årtal eller stämpel utan står bara F santesson -stockholm och hvit metall

      Comment


      • #4
        Hvitmetall är en namnet på en rad nya tennlegeringar under slutet av 1800-talet - oftast handlar det om en legering med tillsats av antimon. Kan ha tennhalter som egentligen var lagliga för att stämpla som riktigt tenn, genom att använda "Hvitmetall" slapp man ange riktig kontrollstämpling.
        Kannan kan alltså vara äldre än 1913 - och är det troligen, skulle tro sent 1800-tal.
        Santessons var kända tenngjutare under en rad år, kan försöka kolla upp exakt när F. Santesson var verksam vid tillfälle - men någon annan kanske hinner före.

        Comment


        • #5
          Ja det skulle vara kul,jag är helt värdelös på att leta information osv...så det vore jättesnällt faktiskt

          Comment


          • #6
            Är det sådant som även kallas Brittanniametall?
            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

            Comment


            • #7
              Ja - eller kanske inte... får väl säga att jag inte är riktigt hemma på alla vindlingarna här själv. Olika tillverkade kallade sina tennlegeringar lite olika - och hade tydligen olika blandningar - även när det kallade sakerna samma sak.
              Läser du så brukar Hvitmetallen anges ha en annan sammansättning - fast jag undar om man ändå inte skall säga att det faktiskt handlar om ungefär samma sak.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                Är det sådant som även kallas Brittanniametall?
                det er en "sølvlegering" ikke at det har noget med sølv at gøre, men det ser ud som sølv.

                Comment


                • #9
                  Googlade lite och hittade detta om Britanniametall
                  ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                  Comment


                  • #10
                    Nja tennlegering skulle jag nog ändå vilja hålla mig till att kalla dem. Engelska Brittaniametallkannor brukar kunna försilvras - då är det en ju en slags oäkta silver - men bar som här så ser de ju mest ut som tenn - och det är ju vad de till största delen innehåller.

                    Comment


                    • #11
                      Har redan sagts det mesta om detta. Citerar ur boken Gammalt Tenn skriven av B. O. Santesson.
                      " De varor som stämplades med Composition eller under slutet av 1800-talet med Hvitmetall behövde ej kontrolleras. Det var ett sätt att slippa kontrollavgiften då de importerade tennvarorna inte behövde kontrolleras. Dem s.k. hvitmetallen hade ungefär samma legering som den s.k. Brittaniametallen, vilken höll ca. 90% tenn, 8% koppar och 2% antimon. Denna legering hade en mycket vacker klang och vacker yta"

                      Comment

                      Working...
                      X