Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dansk signatur

Dansk signatur

Jag är så säker på att jag sett denna signatur ofta. Letade genom Vingedal + en bra länk om dansk keramik, men icke. Snälla är det ngn som vet!???
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Liknar det inte "EGO" Bruno Karlsson's signatur ?
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Tack Pat för ditt inlägg, det ledde mig via googling tillbaka till PES och till detta inlägg, som jag kopierat från 21/1 -08 av Bengt H.
    " Gösta Olofssons son Anders övertog verksamheten ungefär 1980, och han drev den fram till mitten av 1980-talet när fabriken stängdes. Under denna period var det Bruno Karlsson som ansvarade för tillverkningen av de vaser, lampfötter, ljuslyktor, m.m. i stengods som var signerade med ett "B" och under detta ett "K".
    Bruno Karlsson började på EGO 1973, efter att tidigare varit anställd på Rörstrand, där han drejade konstgods åt deras kända formgivare. Han fick sin utbildning som keramiker i Danmark, och hade sedan egen verkstad i Småland (Hällinge) från 1951 till 1962. Därefter var han anställd som drejare hos SYCO i Strömstad under några år. Hos EGO skötte han tillverkningen av allt drejat gods, även fast han inte drejade sakerna själv, fram till 1985 när han slutade för att åter börja på Rörstrand. 1987 pensionerades han därifrån, och sedan hade han och hans hustru egen verkstad i Lidköping fram till 1995.
    Oskar Hartung, känd som modellör åt Gunnar Nylund, var också en tid verksam vid EGO.
    Under början och mitten av 1980-talet var det som mest 17 anställda vid företaget.
    De föremål som tillverkades var t.ex. små djurfigurer, keramiktavlor och ljusstakar förutom det drejade godset.
    Källor: Telefonsamtal med Anders Olofsson och Bruno Carlsson.

Bertil Lundgren har nog inte jobbat hos EGO, utan det är hans och Bruno Karlssons signeringar som liknar varandra."

När man jämför ser man att Förlängningen av B:ets underdel bildar basen i K:et vilket det inte gör på de senare EGO-objekten, där B:ets stomme förlängs och där bildar basen i K:et.
    Med tanke på att han utbildades i Danmark och att detta enl. kronoloigin borde skett på -40-talet kan man ju föra honom till mitt föremål, MEN då skulle min väggvas vara ett arbetsobjekt under utbildningen eftersom vasen enbart har denna märkning och ingen keramisk verkstad är inblandad. Vasen är gjuten, möjligen finnd det en blyglasyr där. Motivet, de två fåglarna(som jag nu inte minns namnet på) passar oxå med tiden. Dettta var ju lite intressant. Kan ngn fylla på med info vore det spännande, kanske kan jag få veta var han gick sin utbildning och om det verkligen är hans signatur. Den kan ju ha förändrats över åren OM man betänker att detta är Bruno Karlsson och att den är gjord på ca -40-talet, jämfört med de han gjorde på -70-80-....talet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Pepparätare, Äjth!

Pepparätare! var inte vad jag tänkte på förstås. Är de sydamerikanska eller asiatiska. Tänker på Indien, där pepparn växer Tukan Tukan, hade jag i bakhuvudet, men har inte en susning om VAD det står för. behövdes de där jättenäbbarna för att knapra i sig små pepparkorn?

Det är tur att det finns gamla uppslagsböcker på internet också, så att vi inte glömmer gammal kunskap:
    http://runeberg.org/nfal/0514.html

Well Peter, då hade jag inte fel. Tänk när gammal lagrad info poppar upp sådär.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •