Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porter/Cognac/annat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Porter/Cognac/annat?

    Fick denna flaska av en bekant som köpt den på en auktion i Västergötland, om det nu kan vara till någon hjälp i identifieringen. Den rymmer ca 71-72 cl helt full och 68 cl med halsen kvar. Bubblor och orenheter i glaset, men ändå bra massa. Jag blir inte riktigt klok på den. Vad kan den vara gjord för ursprungligen och vart kan den vara gjord? Jag skulle tippa på 1900-talets första del, för vad vet jag inte, cognac kanske?
    Bifogade filer

  • #2
    Flasktypen visar sig faktiskt då och då, den enda jag sett med etikett hade innehållit Cognag. Men detta innebär inte att flasktypen generellt har innehållit just det fludiumet. Skulle nog vilja instämma i de som håller på likör som flasktypen är avsedd för. Men det handlar om rutinmässig tro, kommer det överväldigande indicier som antyder något annat får man naturligtvis anpassa sig till verkligheten.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Finns den i några svenska kuranter, eller är den en utländsk flaska tro? Är jag rätt ute åldersmässigt?

      Comment


      • #4
        Om inte flaskan är gjord i Sverige skulle jag bli förvånad. I alla fall till en viss del, det kan även vara så att flaskan är gjord här i landat men även i t. ex. Danmark eller något annat land här i Norden. Men den allmänna uppfattningen är nog gamla Svedala trots allt.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          Det serut att vara samma modell som jag har och vad jag hört är det en
          likörflaska till modellen.

          Min hade en ettikett kvar vid köpet men i så dåligt skick att den fick
          avlivas.

          Men jag skrev upp på en lapp vad som stod på den, mina **** är för
          bokstäver som inte var läsbara.

          Very Old Portwine
          ********ellmann&Co
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Jeg tror at du närmer dig, A.F
            Flasken er vel samme som denne?
            Bifogade filer
            Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
            Min hemsida: www.antikflasker.dk

            Comment


            • #7
              Skrev du det rette på lappen, A.F? - Eller kunne det väre:

              OLD OPORTOWINE
              J.C.TEILMANN & Co.
              Copenhagen

              ?
              Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
              Min hemsida: www.antikflasker.dk

              Comment


              • #8
                Jo visst är det samma flaska PLYNG, jag skrev av exakt som det stod på
                ettiketten.

                Jag är helt säker på att det stod " Very Old Portwine " men när det gäller
                " ********ellmann&Co " så var ettiketten skadad, så där är jag inte säker
                på att det är helt rätt.

                Kanske ettiketterna kan skilja sig beroende på till vilket land de skulle
                säljas i?

                Comment


                • #9
                  Vilken kunskap här finnes. Så då är det alltså en portvinsflaska från Danmark!?! För visst är det en sådan flaska som du visar upp som även jag har. Efter att ha Googlat lite på Teilmann så antar jag att åldersmässigt så hamnar vi på ca 1890-1910, kan det stämma. Tack så mycket för att ni bidrar till kunskapshöjning hos oss nybörjare.

                  Comment


                  • #10
                    Flasken til vänster köpte jag i Sverige for 5-6 år sedan. Året efter kom den med på semester i Värmland - och hos en flasksamlar var jo magen med etiketten kvar.
                    Jag har aldrig set flaskan i Danmark - så kanske den er svensk producert till det "danske" (danskt importerede) produkt?
                    Här er de "side-by-side":
                    Bifogade filer
                    Last edited by PLYNG; 2006-02-06, 19:54.
                    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                    Min hemsida: www.antikflasker.dk

                    Comment


                    • #11
                      Trevligt med den hela ettiketten, höjer flaskan ett snäpp tycker jag.

                      Comment


                      • #12
                        Hej A.F - her midt om natten!
                        Minns du etiketten från din flaska? Eller kanske der var olika etiketter?
                        God natt!
                        Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                        Min hemsida: www.antikflasker.dk

                        Comment


                        • #13
                          Som jag minns ettiketten så är de mycket lika, min är också köpt här i
                          Sverige.

                          Men jag är 100% säker på att det stod " Very Old Portwine " på min
                          annars verkar det vara en snarlik ettikett.

                          Comment


                          • #14
                            Säkert samme portvin, men 2 olika utgaver av etiketten.
                            SUMMA SUMMARUM: PORTVIN

                            Härligt "ping-pong" mellem "broderfolkene". Finns der en national, svensk flask-klub - da er jeg sikker på at FlaskeKlub-Danmark er interesseret i et samarbejde!

                            Henviser iövrigt til tråden "von Bergen", där jag behöver hjälp.
                            Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                            Min hemsida: www.antikflasker.dk

                            Comment


                            • #15
                              Jag har sett det PLYNG men jag vet inget om Von Bergen.

                              Comment

                              Working...
                              X