Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"spritkaraff"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "spritkaraff"

    Har letat efter årtal på denna genom olika länkar på webben men hittar ingenting..
    Den är 16 cm utan kork och Kommer från Kosta glasbruk A
    På flaskan står det 1/4 lit svenskt
    Det är en liten nagg på insidan vid botten
    Nån som kan säga nåt om den...
    Bifogade filer
    Varför göra livet krångligare än vad det är.....

  • #2
    Hej Annette. Bara en liten grej, den kommer från Sea glasbruk i Kosta, som är fristående från Kosta glasbruk och har en kanske lite enklare produktion konstnärligt sett. Det finns kanske nån som kan datera denna med hjälp av exempelvis etiketten, min egen gissning är att den är från mitten/slutet av 70-talet...

    Comment


    • #3
      Jag kan bidra med att Björn Ramél har formgivit den.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        tack..då kan jag fortsätta att leta från det...
        Varför göra livet krångligare än vad det är.....

        Comment


        • #5
          En karaff från SEA glasbruk i Kosta och etikett Björn Ramél. Jag hittar inte så mycket om honom men här är också en logga.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Två jungfrur med korkar. De bör väl komma från Sea men fortfarande finns det få uppgifter om Björn Ramél. Utan kork är en jungfru 10,5 cm hög.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Inte är det mycket, men det är LITE (fakta om Björn Ramél, hittat på nätet):

              Björn Lennart Ingemar Ramél är född i Göteborg 1940 och har bott i Bergkvara och Torsås, men bor nu på Solgläntan, Söderåkra. Han är/var träskulptör och har studerat vid Slöjdföreningens skola, Konstfack, Statens hantverksinstitut och Pedagogiska institutet. Han har även varit gesäll och mästare vid Carl Malmstens verkstadsskolor. Han har haft egen ateljé i Bergkvara samt arbetat vid Sea glasbruk i Kosta.

              Comment


              • #8
                Tack Eskil! Utan accent hade man väl hittat Björn Lennart Ingemar i adelskalendern...

                Comment

                Working...
                X