Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla spegel-amplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamla spegel-amplar

    Här visar jag bild på en spegel-ampel med kristallhänge. Från vilket århundrade kan den vara? Finns det något värde i den? Det finns 2 st likadana.

    Mvh Signe
    Bifogade filer

  • #2
    När jag ser den så kommer jag att tänka på choklad, det är nog det mindre distinkta utförendet i guldet. Utseendemässigt lutar det åt en "Italiensk hemmasnickare" men se det som min högst personlig uppfattning.
    Skall erkänna att min erfarenhet från "möbler" är ringa så detta skriver jag mest för att "munnen" skall gå.
    Skall faktist bli riktigt intressant att få en bättre insikt. Hur många hundra år har du haft dom?

    Comment


    • #3
      Min ringa erfarenhet av sådana här objekt säger mig trots allt att de verkar ganska nya. Baksidan brukar skvallra bra. Kan du öägga in en bild på den?

      Fattar vad du menar med choklad 766.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Ja förstår också vad du menar... med Öägga, lite grovt men....
        Om man inte ätit nyligen så hade man undrat om den var till salu.

        Comment


        • #5
          Hej Signe! Får man ta en titt på baksidan av spegeln?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Ska dit o kolla imorgon! Tar en bild då!

            Comment


            • #7
              Så här ser baksidorna ut.

              Mvh Signe
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                ny bild
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  En annan bild
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Spegeln är från 1840-60 och ser ut att vara helt omförgylld i oäkta bladguld (slagmetall) för inte så länge sedan, men är orörd i storlek.
                    Vanligtvis har man använt guldbrons att pensla på, som billigaste metod, men jag tror på det första. På en orörd guldförgyllning, ser man tydligt skarvar, framförallt på upphöjda lister som är blankpolerade med agatsten. Se efter om Du kan skönja det på utsatta ställen!
                    Blankt och matt i sköna kontraster, ska en gammal spegelram kunna visa fram, för att en spegel helt kan komma till sin rätt.
                    Vad som talar för min tidsbestämning, är att sidorna är nästan helt raka utan profilering, samt att tvärslåar går över hörnskarvarna.
                    Spegeln, i lilkhet med lite tidigare Biedermeierspeglar har alltid haft en pendang (motsvarighet), men idag håller vi inte på den konvenansen så hårt. Men det är mycket bra att Du har en sådan, vilket bibehåller auktionspublikens intresse på t.ex Bukowskis, alt. Dekorativa. Men - men, till denna typ av ljuslampetter har det aldrig hört hängande kristaller, och nackhåren reste sig när jag fick se bilden nyss! Byt ut den mot en liknande, som jag visar på länk nr 2. Värdet påverkas negativt annars.



                    Den här illustrerar bättre vad jag menar med tvärslåar över hörnskarvar och hur ljushållaren ska se ut:


                    Bilderna är inte så skarpa och jag vill gärna se ett par närbilder till på list och sidor.
                    Hur är det med själva spegelglasen? Är de utbytta eller gamla? Finns det inbrända stämplar eller spår av limrester från etiketter på baksidorna?
                    Allt det måste utrönas, innan vi kan ge oss på en hyfsad värdering.

                    Comment


                    • #11
                      Då är det omförgyllningen som gör att den ser så ny ut på framsidan. Av de sista bilderna kunde till och med jag se att spegeln var av äldre datum.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Ja, det är klart att baksidan röjer allt! Men det är detaljerna som skvallrar mest.
                        Nu när jag idag bytt (i soprummet ) till en nyare och större modell av skärm, med bättre färg och kontrast, ser jag att det definitivt är omförgyllt med slagmetall och inte guldbronserat. Det senare röjer sig framförallt av att det brukar vara slabbigt och slarvigt målat, med utbredning över kanterna på baksidan av ramen. Att man överhuvudtaget omförgyllt spegelramen, brukar bero på att husmor/pigan alltför nitiskt damm-/våttorkat för hårt överallt på framsidan. Så nitiskt att blankförgyllningen efter några år tvättats bort, och poliment, eller än värre, att den vita krederingen framträder. Det är inte vackert alla gånger.
                        Men merparten av förgyllningen brukar gå att rädda, så att det mest är åtgärder som att lägga på nytt blad guld och polera blankt på upphöjda partier nertill. Just nertill brukar vara mest utsatt för "marodörer". Sedan vidtar schellackering och någon patinering.

                        Nu tycker jag mig se tre inbrända/tuschade rader på bakstycket, fast det är suddigt fotograferat. Ta skarpa bilder på det också, Signe.
                        Att bakstyckena är kvar, inverkar positivt på värdet. Jämför med Lauritzlänken, där det är masonit (?) och det faktum att det bara var en spegel. Dessutom har Dina speglar bara EN ljushållare var, vilket gör dem lättplacerade och mer attraktiva för samlare och heminredare.
                        Det lönar sig att återställa speglarna till originalskick, framför allt om man vill ha dem kvar i hemmet, för då höjer de hemtrevnaden än mer. Men det blir knepigt att hitta "rätt" ljushållare, såvida de inte sammanblandats i ev. dödsbo med ljuskronor, pianon eller något annat.

                        Comment


                        • #13
                          Ytterligare bilder på spegel-amplar!
                          Bifogade filer
                          Last edited by Signe; 2006-02-18, 21:04.

                          Comment


                          • #14
                            Hur?

                            Hur gör jag för att göra filer mindre? Försökte förgäves ladda upp en bild till?
                            Mvh Signe

                            Comment

                            Working...
                            X