Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Här med bild på formen också!

    Så'na här har visats förut, så egentligen behövs ingen bild på dem... men iallafall:

    Click image for larger version

Name:	2-dubbla-kvadr-web.jpg
Views:	1
Size:	86,4 KB
ID:	572684

    Har en hyfsad bild på en pressform för ett likartat:

    Click image for larger version

Name:	dubbelt-saltkar-web.jpg
Views:	1
Size:	66,8 KB
ID:	572685

    Formen består alltså i en bottenplatta, själva formen i fyra delar. Mallen har jag inte på bild, men den består alltså av två "kuber" som pressas ned i de två "hålen" som är allt som syns när formen är stängd.
    Iläggaren måste ha bra koll på ögonmåttet för att glaset ska räcka till för både "bryggan" och grepen!

    Bergdala glastekniska museum kommer att visa både pressformar och glasföremål på Lessebo bibliotek under februari månad, välkomna att titta in!

    Comment


    • Tredelad+sexdelad...

      .....den ena blåst i tredelad form (den med silver inuti),
      den andra blåst i sexdelad do. Undrar lite över punteln, en rå
      knackad och en slät med cirklar (det är den jag undrar över).
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2020-01-28, 12:15.

      Comment


      • Höjdare.....

        Lägger in dessa på rätt ställe, alltså saltkarstråden.
        Bifogade filer

        Comment


        • Här kommer ett saltkar märkt EDA . Det fanns med i 1890-års katalog men tillverkades flera decennier tidigare.
          Bifogade filer

          Comment


          • Saltkarskungen?

            Så var det ett tag eftersom ett sådan saltkar som jag hade kostade 5500.- i Stockholm så glad som en spelman utbjöd jag det i 2st affärar men i den tredja fick jag veta sanningen, mitt var en Italiensk kopia. Inte riktigt bra men det få gå ändå.
            Efter det så gällde det snabbt att finna en affärsman som inte var så kunnig, minns inte resultatet.

            Efter detta har jag kunnat slå ner på viss inköp på fina gatan av det ännu finare folket och det är inte som dom accepterar, dom har helt klart köpt bra ting och det är Mig som har felaktig info.
            Last edited by Rockwell; 2021-03-20, 23:27.

            Comment

            Working...
            X