Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Extra trevligt för vem som helst.

    Comment


    • Mycket trevligt kar Kallin. Den Edamärkningen har inte jag i min lilla samling. Kul att se.

      Comment


      • Min absolutte favoritt-tråd for tiden! Så mange fine og forskjellige og små og så mange med herlig glassmasse! Takk fra solfylte Norge

        Comment


        • Vände och vred på mina kar men inget av dem hade ngn märkning. De skiljer sig marginellt åt, ett av dem har lite lilaton i glaset. Således var det fler bruk som gjorde dessa. Vet du Lars, när märkningen av pressglas upphörde på Eda?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Fann detta samtidigt. Märkning i botten. Stjärna med ett S. Ngn som vet varifrån det är? Amerika, England?
            Läste i ett äldre inlägg av Lars K att märkningen Stjärna med ett S i stod för Sandvik. Försökte få ordning på Lars K´s bild av sin stjärna och nog är det samma!
            Om Sandvik vet jag mkt lite, kan ngn datera mitt kar och lämna lite snabbdata kring bruket.
            Fann ett likadant kar nyligen, dock utan märkning.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Två riktigt trevliga saltkar från Limmared kom till mig idag på trevlig juniloppis. Bägge har puntelmärke. Lite lilaton i det första.
              Kar nummer 2 fann jag ett likadant, men det var liksom "utplattat" som om man låtit skålen falla ut som en lite överblommad klocka. Var det inte E.B som visade ett sådant kar, eller ngn annan?
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • Har börjat plocka med mig saltkar från loppisrundorna. Ger mig anledning att rota lite bland småpryttlet där jag inte brukar titta annars. Dessutom brukar de inte kosta mer än 1-10 kr.
                Här är en av de senaste från sidan och ståend på kant:
                Bifogade filer
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • Här är ett till fotat på samma sätt:
                  Bifogade filer
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • Gammalt kar i lila ton

                    Saltkaret är ordentligt slitet i överkanten men har en vacker lila ton! Ganska stort, nästan 6 cm långt.
                    Söffe
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                      Saltkaret är ordentligt slitet i överkanten men har en vacker lila ton! Ganska stort, nästan 6 cm långt.
                      Söffe
                      Ditt saltkar är ordentligt gammalt, det finns med i Limmareds priskurant från 1860. Där kallas de för "tjocka aflånga" Jag har flera likadana själv och har sett dom i vitt, grönt, blått och rött glas.

                      Legion

                      Comment


                      • En "tjock aflång", kan ju stämma!

                        Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                        Ditt saltkar är ordentligt gammalt, det finns med i Limmareds priskurant från 1860. Där kallas de för "tjocka aflånga" Jag har flera likadana själv och har sett dom i vitt, grönt, blått och rött glas.

                        Legion
                        Ett saltkar från Limmared och från ca 1860!!!
                        Söffe

                        Comment


                        • Grattis Söffe! tjocka aflångan är ngt jag får hålla ögonen efter nu!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                            Ditt saltkar är ordentligt gammalt, det finns med i Limmareds priskurant från 1860. Där kallas de för "tjocka aflånga" Jag har flera likadana själv och har sett dom i vitt, grönt, blått och rött glas.

                            Legion
                            Vet du hur länge man gjorde den här modellen (tjocka aflånga) på saltkar?

                            Comment


                            • I 1863 års priskurant finns just detta saltkaret inte längre med men formarna har säkert hängt med längre än så.

                              Comment


                              • Tack.

                                Comment

                                Working...
                                X