Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Percival Vickers 1892

    Engelsk som visats tidigare, registrerad design 27 juni 1892.
    "with repating pattern of diamonds within hexagons".
    Bifogade filer

    Comment


    • En större bild

      Det blev en STÖRRE bild också på "engländaren" i föregående inlägg.
      Bifogade filer

      Comment


      • Med en nypa salt....

        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Det blev en STÖRRE bild också på "engländaren" i föregående inlägg.
        Hallå Snubben,
        Fint kar för saltstänkta killar och tjejer. Det finns en tråd om saltkar i pressglas. GRATTIS. De där små skedarna i ben är svåra att finna, men dom hör ju till... låt föra över ditt fia kar där det gör hemma...
        So long
        Kim
        Last edited by Kim von Platen; 2016-03-01, 14:54.

        Comment


        • Hallon Kimmen och https://www.youtube.com/watch?v=jHCmNe_pK8w,
          no hard du vet and so on.
          Last edited by prylsnubben; 2016-03-01, 17:48.

          Comment


          • Samlar inte på saltkar, men köpte dessa för att jag tyckte att priset var bra, empiremodell men är dem från tiden tro?
            Handslipade och ej kristall utan vanligt, bra avfärgat glas.

            Click image for larger version

Name:	P2140101.jpg
Views:	1
Size:	57,9 KB
ID:	560043

            Comment


            • Gick igenom tråden men detta "dubbla reffliga" som Lars Kallin visat
              bild av i Reijmyres priskurant från 1860 finns inte med någon annanstans.
              Visst är det väl Turbin och visst är det väl det "dubbla reffliga", hoppas jag.
              Notera att varje liten "skål" har en pytteliten knopp i mitten, precis som
              på gamla knoppisbottnar. Nummer 121 ser det ut som i kuranten.........

              "Turbinliknande" bör det vara eftersom saltkaret troligen är äldre än Turbin.
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2016-09-20, 19:40.

              Comment


              • Nej, det är inte riktigt samma som i reijmyrekuranten, den har kulor på handtaget medans din är facetterad. Dubbla med refflor är annars en av de vanligaste saltkaren man springer på, den med kulor alltså, förutom Reijmyre finns den också i kuranter från Limmared.
                Din är ovanligare och inget jag sett innan, kollade igenom några kuranter från Kosta och Transjö men inget där.

                Comment


                • Tack Legion, det var kul ändå även utan kulor eftersom den verkar vara så ovanlig

                  Comment


                  • Plockade för dokumentationen ihop lite se om några inte varit upp tidigare. Det längst till höger är planslipat i botten och överdel och möjligen gjutet. Det längst till vänster är märkt från Kosta.Click image for larger version

Name:	20160926_130452.jpg
Views:	1
Size:	91,5 KB
ID:	563571

                    Comment


                    • Asch nu blev den upp och ned, har inte förstått hur man lyckas rotera bilder från mobilen...

                      Comment


                      • Lite rosslig blir man..

                        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        Asch nu blev den upp och ned, har inte förstått hur man lyckas rotera bilder från mobilen...
                        Hallå,
                        Upp och ner var väl linjeflygs slogan? Delar din frustration, mobiltelefon ska man använda i bilen, det hörs på namnet Har full förståelse. Gillar rattar och hatar knappar. Tröst i nöden...


                        PS. Kul att du är med på banan...

                        Comment


                        • PS. Kul att du är med på banan...
                          Tack Skall försöka vara lite aktiv här emellanåt igen. Man har ju en massa annat att stå i så vi får väl se hur det blir framöver men just nu har jag saknat att prata gamla saker, det kanske märks

                          Jag upptäckte att jag hade ett till medan jag skrev det här. Det är rejält kantstött men tänkte det ändå kunde vara intressant, som det är snarlikt ett Kecke visade i tråden 2007 och som jag då kommenterade att jag hade ett snarlikt. Vi misstänkte båda att de var nyproducerade, och det är jag nog fortfarande ganska säker på att mitt var, men som det här är ett snarlikt som definitivt inte är nyproducerat, jag vet att det funnits på en gård i minst 70 år och visar helt annan karaktär kan det ju vara intressant att visa som exempel på att det finns snarlika som även är gamla.

                          Click image for larger version

Name:	pressglas.jpg
Views:	1
Size:	50,0 KB
ID:	563579

                          Comment


                          • Ännu ett "Delphin" saltkar. Kostade en guldpeng. På sidan 26 i Gammalt glas av Lersjö. Saltkar "Delphin" pressat i rosa massa. H 60mm. I produktion sedan 1850 vid Eda, Reijmyre och Kosta. Även i boken Pressat glas av Lersjö. Sid 98.Saltkar "Delphin" Eda 1849. Limmared och Bollsjö 1863.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Gratulerar
                              Lasse

                              Comment


                              • Hej LasseC

                                Du visar ett verkligt trevligt saltkar.

                                Något jag undrar över är skedarna, ja saltskedarna?
                                Hör det inte en liten sked till varje saltkar? Eller är det
                                lika illa som med senapsburkarna att skedarna försvinner?

                                Jag vill visa ett saltkar med lock. Först trodde jag att det
                                är en minisenapsburk, men när jag placerade en Nils-Johans
                                saltsked i den så förstod jag att det nog är ett saltkar med
                                mörkblått glas. Ja, den saknar också skeden. Den är ca 6,5
                                cm hög , det blå glaset ca 2,5 cm och jag tror den är
                                förnicklad.

                                Den fick följa med min dotter från Oxford till Bagarmossen, förra veckan.

                                Är den här typen av saltkar vanligt i England?
                                (Den var väldigt svår att ta bild på, bara massa reflexer med
                                fotografen....)

                                Undrar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-02, 18:11.

                                Comment

                                Working...
                                X