Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jaha där ser man ..tänkte bara...

    Comment


    • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      OM detta inte är ett saltkar, VAD kan det då vara? Hirvi spånar kring ett stearinljus att sätta mellan karen. Följden skulle då bli att stearinet rinner fint nerför hållaren och leds via två ytterst grunda inbuktningar ner till karen... Socker salt???
      Jag fick med ett sånt här saltkar i en fyndlåda och trodde först också att det var en ljushållare i mitten men en kunnig person sa att man ställde de små saltskedarna där. Jag vet inte om det stämmer men förklaringen inger en viss logik.

      Legion

      Comment


      • Aaah, den förklaringen köper jag.Visst går det ner några små saltskedar där Tillverkningstiden för denna, vad tror du legion? Mönstret är enkelt och rena linjer, kanske ...nä jag vet faktiskt inte.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • Att det är ett saltkar är jag övertygad om och att ställa saltskedar i hålet låter perfekt i mina öron också.
          Titta här.
          Bifogade filer

          Comment


          • Ja titta, tandpetare fungerar också!
            Mitt saltkar har gått vidare så jag kan inte titta närmare på det för att bedöma ålder men stående stolpar förekommer vanligen på andra saltkar och liknande runt 1860. Sekelskiftes-dekorer tenderar väl att vara mer "snirkliga"
            Men jag kan vara helt fel ute...

            Legion

            Comment


            • Stående stolpar! hm, blir ngt att spinna vidare på, vill gärna hitta rätt i tiden.
              Dagens mkt fina, lila, lilla dubbelkar i pressglas. Endast 8.5 cm långt(här krävs en saltsked) emot mitt större här ovan som är 15.5 cm.
              Bifogade filer
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • Ett par saltkar till
                DG
                Bifogade filer

                Comment


                • Det till vänster har jag inte sett förr.
                  Vet du något om det?

                  Comment


                  • Ja det är mitt
                    DG

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                      Ja det är mitt
                      DG
                      Aha....så du sniket, behållit det och inte gett det frugan.

                      Comment


                      • En god dag för fynd. Saltkaret gladde mig storligen. En form jag inte sett tidigare, äm mindre haft i min ägo. Mkt välanvänt, bottenslitage samt runt om. Undrar om de lekt: "jag uppfinner hjulet " ?
                        Bifogade filer
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • Fann detta samtidigt. Märkning i botten. Stjärna med ett S. Ngn som vet varifrån det är? Amerika, England?
                          Bifogade filer
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • Trevliga gamla saltkar Äjth!
                            Glasmassa och slitage är fint, det är ingen dator som
                            programerats för att göra mönstret i formen där,
                            lyxigt med sådana formar!
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • Hmmm....snålvattnet börjar rinna.
                              Grattis till fina saltkar, speciellt det första.

                              Comment


                              • Tackar! Jag är riktigt glad särskilt åt det första. Rikligt med slipningar och bottenstjärnan heter duga! Skulle gärna kunnat daterat den. Svårt!
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                                Comment

                                Working...
                                X