Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny plåtburkssamlare....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Några plåtburksfynd från idag!
    Bifogade filer
    http://www.porslinsbloggen.se/

    Comment


    • Plåtburkar som innehållit mellanöl, tillåts väl?
      Det är hård plåt iallafall.
      Bifogade filer

      Comment


      • Motivet på dessa burkar var ganska underhållande, tyckte nog jag och kompisarna på den tid det begav sig när vi försökte härma gubbarnas ord. Men burkmotivet kan nog även upplevas lite avskräckande...
        Bifogade filer

        Comment


        • Jag kommer från början från Herrljunga så ett samlingsområde är allt därifrån som inte är allt för nytt. Denna karamellburk har jag fått daterad av Herrljunga hembygdsförening som 1890-tal. De hade inte sett en sådan förut. Om det är någon annan som har någon burk från denna karamellfabrik så skulle jag vara väldigt tacksam för en bild!
          Bifogade filer

          Comment


          • Lustig raritet och "quiz"

            Hej plåtburkssamlare och Stockholmskännare,
            Här kommer en riktig raritet (om jag förstått det hela rätt). Kunde inte motstå att köpa den när jag lyckades spåra dess ursprung. Skall bli kul att se om någon i detta kunskapstäta forum känner till något om den som ett litet quiz.
            Jag är inte burksamlare själv men vet inte om den skall säljas eller behållas. Om den skall säljas, var gör jag då det bäst?
            Burken är ca 26cm hög och 18,5cm i diameter.
            Bifogade filer

            Comment


            • Fortsättning

              Nåväl, det kanske inte är så många som känner till något om denna fabrik. Här följer det jag har hittat om den:

              Ryska Marmeladfabriken i Stockholm fanns mellan åren 1909-1912 och Frans Leonard Thorén (1866–1913) var disponent och ägare till marmeladfabriken 1909–1910. Tydligen lär det varit så att de äpplen som användes till marmeladen kom från S:t Petersburg. Därför kom fabriken att heta ryska marmeladfabriken. Att äpplena var stora var en klar fördel liksom att de lär ha varit sura, men det var också bara bra eftersom de skulle kokas till marmelad.
              Ryska marmeladfabriken låg 1909 och 1910 på Bondegatan 83 i dåvarande kvarteret Vintern. Det kvarteret motsvaras i dag av Sommaren eller närmare bestämt Alsnögatan.
              År 1911 flyttade fabriken till en annan adress på Södermalm: Fredmansgatan 6 A och ägaren hette E Lagerström. Fabriken låg kvar här till 1912. Året därpå verkar fabriken ha köpts upp eller övergått till att heta AB Förenade Chokladfabriken.

              Comment


              • Mycket ovanlig Tobaksburk?

                Jag köpte en gammal Tobaksburk på en loppis.
                Jag tyckte den var charmig, lite sliten men hel och inte så bulig.
                När jag kom hem var jag ju tvungen att googla den, men det gav bara en enda träff.
                Tycker det är konstigt att det inte dök upp något mer, så därför ställer jag frågan till
                detta eminenta forum.
                Vem vet något om: "Sir Olivers Cut Plug" sen står det på burken "Does not bite the tongue"

                Sen har ni den enda träff jag hittade. http://www.dba.dk/daaser-tobaks-daas...id-1024010844/ :reading:

                Det vore kul att höra om någon vet något mer om den, varifrån den kommer, vilken tillverkare mm.
                Tack för ordet.
                Romarillo

                ps. Jag samlar mest på Tobaksrelaterat, pipor, tampers och en och annan burk.

                Comment


                • Quilla Comp från Ferrosan i en plåtask med 50 pastiller. Rnr 3835 och en utförlig deklaration där så låga vikter som 0,0002 g anges (för Phenylhydrarg. acet.)
                  Sedan är det väl lagom mycket (q.s.) av vit gelatin och socker......
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2019-07-15, 18:13.

                  Comment


                  • Stens

                    Bröderna Kanold (#76) och CAP (https://www.precisensan.com/antikfor...5tburkar/page2 ) var kända tillverkare av godis i Göteborg. Stens choklad- & Konfektfabrik Göteborg är ny för mig. På en plåtburk (10 cm hög och 7,5 cm Ø) finns en maffig fabriksbyggnad avbildad och på motsatta sidan något orientaliskt med tinnar och torn. Undrar vem var Sten i Göteborg? Arkivuppgifter om fabriken finns 1924-1968. https://www.archivesportaleurope.net...d=SE/GLA/12819
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2022-09-29, 18:52.

                    Comment


                    • Firman grundades 1924 under namnet Ivar Stenborg & Co. 1930 ombildad till aktiebolag under namnet Stens Choklad- & Konfektfabrik. Fabriken låg vid Nordhemsgatan 25 och tillverkade choklad, konfekt, marmelad och karameller.

                      Firmans styrelse bestod av bröderna Stenborg: direktör Olof S., disponent Ivar S. samt prokurist (firmatecknare) Nils Fr. S. Firman hade 1938 80 anställda, årsomsättning på 500 000 kr och aktiekapital på 55 000 kr. 1951 hade detta stigit till 82 500 kr och antalet anställda till 85. De tre bröderna utgjorde fortfarande styrelsen för firman.

                      Fabriken flyttade i november 1941 till Åvägen 18, dvs fd fabriken Tomtens lokaler. Byggnaden ägdes av firman.

                      Någon gång mellan åren 1957 och 1962 bytte firman namn till Bröderna Stenborgs Chokladfabrik. Fram t o m 1965 fanns fabriken kvar på Åvägen 18. Troligtvis lades den ner året därpå. (eller 1968, om du har den uppgiften).

                      Uppgifterna hämtade från:
                      Firman grundad 1924 under namnet Ivar Stenborg & Co. 1930 ombildad till aktiebolag under namnet Stens Choklad- & Konfektfabrik. Fabriken låg vid Nordhemsgatan 25 och tillverkade choklad, konfekt, marmelad och karameller. Firmans styrelse bestod av bröderna Stenborg: direktör Olof S., disponent Ivar S. samt prokurist (firmatecknare) Nils Fr. S. Firman hade 1938 80 anställda, årsomsättning på 500 000 kr och aktiekapital på 55 000 kr. 1951 hade detta stigit till 82 500 kr och antalet anställda till 85. De tre bröderna utgjorde fortfarande styrelsen för firman. Fabriken flyttade i november 1941 till Åvägen 18, dvs fd fabriken Tomtens lokaler. Byggnaden ägdes av firman. Någon gång mellan åren 1957 och 1962 byter firman namn till Bröderna Stenborgs Chokladfabrik. Fram t o m 1965 finns fabriken kvar på Åvägen 18. Troligtvis läggs den ner året därpå.
                      Last edited by Eskil; 2022-09-29, 19:01.

                      Comment


                      • Tack Eskil! Attans att det inte varit Bonbonette i burken....https://www.tradera.com/item/293002/...tem-carouselri

                        Comment


                        • Ab ebe

                          En oval plåtask för mentholkarameller från aktiebolaget EBE Choklad & Konfektfabrik i Malmö. 8,5 x 6 x 2,1 cm.
                          Problem: det skramlar och jag kan inte öppna!! 5-56 och WD-40 hjälper inte...vinkelslip, plåtsax eller hammare för att hitta en skruv och några muttrar...
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2023-05-04, 20:03.

                          Comment


                          • Blygsamhet är väl inte göteborgare kända för och i synnerhet inte James Lundgren: "Alltid bäst!" Manga 64 har visat en förnämlig bild på alla(?) théer Lundgren & CO sålde i plåtburkar. #42 Ny plåtburkssamlare.... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum (precisensan.com)​ och även på # 60 och 106 finns bilder. Salongsthé med full styrka och fin arom i liten fyrkantig burk. Samovarthé innehåller äkta "ryskt karavanthé" och något på ryska som jag inte kan tyda. Slutligen Mosaikthé i en liten rund burk som innehöll 1/16 kg netto (= 62,5 g)! Click image for larger version  Name:	Salongsthe Lundrens.jpg Views:	0 Size:	67,0 KB ID:	744760 Click image for larger version  Name:	Samovarthe 1 Lundgren.jpg Views:	0 Size:	55,3 KB ID:	744761 Click image for larger version  Name:	Samovarthe  2 Lundren.jpg Views:	0 Size:	34,0 KB ID:	744762 Click image for larger version  Name:	Mosaik the.jpg Views:	0 Size:	31,0 KB ID:	744763

                            Comment

                            Working...
                            X