Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 2 9 10 11 12
Resultat 111 till 113 av 113

Ämne: Ny plåtburkssamlare....

Seniormedlem hannumans avatar
    Reg.datum
    jun 2010

Fortsättning

Nåväl, det kanske inte är så många som känner till något om denna fabrik. Här följer det jag har hittat om den:

Ryska Marmeladfabriken i Stockholm fanns mellan åren 1909-1912 och Frans Leonard Thorén (1866–1913) var disponent och ägare till marmeladfabriken 1909–1910. Tydligen lär det varit så att de äpplen som användes till marmeladen kom från S:t Petersburg. Därför kom fabriken att heta ryska marmeladfabriken. Att äpplena var stora var en klar fördel liksom att de lär ha varit sura, men det var också bara bra eftersom de skulle kokas till marmelad.
    Ryska marmeladfabriken låg 1909 och 1910 på Bondegatan 83 i dåvarande kvarteret Vintern. Det kvarteret motsvaras i dag av Sommaren eller närmare bestämt Alsnögatan.
    År 1911 flyttade fabriken till en annan adress på Södermalm: Fredmansgatan 6 A och ägaren hette E Lagerström. Fabriken låg kvar här till 1912. Året därpå verkar fabriken ha köpts upp eller övergått till att heta AB Förenade Chokladfabriken.

Mycket ovanlig Tobaksburk?

Jag köpte en gammal Tobaksburk på en loppis.
    Jag tyckte den var charmig, lite sliten men hel och inte så bulig.
    När jag kom hem var jag ju tvungen att googla den, men det gav bara en enda träff.
    Tycker det är konstigt att det inte dök upp något mer, så därför ställer jag frågan till
    detta eminenta forum.
    Vem vet något om: "Sir Olivers Cut Plug" sen står det på burken "Does not bite the tongue"

Sen har ni den enda träff jag hittade. http://www.dba.dk/daaser-tobaks-daas...id-1024010844/ :reading:

Det vore kul att höra om någon vet något mer om den, varifrån den kommer, vilken tillverkare mm.
    Tack för ordet.
    Romarillo

ps. Jag samlar mest på Tobaksrelaterat, pipor, tampers och en och annan burk.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Quilla Comp från Ferrosan i en plåtask med 50 pastiller. Rnr 3835 och en utförlig deklaration där så låga vikter som 0,0002 g anges (för Phenylhydrarg. acet.)
    Sedan är det väl lagom mycket (q.s.) av vit gelatin och socker......
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Lars M den 2019-07-15 klockan 17:13.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •