Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    jo jag har varit lite överallt uppe i EDA och supermarket ligger inte långt från parken och glasmuseet jag vet inte riktigt vilken bok han menade jag visste att han skulle ge ut en ny bok nu en kompis till mig har besällt 10 st om det är samma bok som ges ut på ICA vet jag inte jag har inte sett den än dom andra har jag redan. man kanske skulle ta sig en tur till museet i karlstad där kan man väl fotografera av om man hittar några bra bilder på gerdas pjäser utan upphovsrätter o dyl.
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
      jo jag har varit lite överallt uppe i EDA och supermarket ligger inte långt från parken och glasmuseet
      Den tomt där Eda glasbruk låg - med glashytta, sliperi etc - det är inte där som "Eda Supermarket" ligger, strax nordväst om museet. Glasbruket låg på andra sidan om den lilla älven Växan - nordost om museet - och där alldeles intill riksväg 61 är också supermarknad i form av godisbutik, leksaksvaruhus m.m.

      Först talades det om att bevara hyttan på Eda och bygga varuhus i anslutning till den, men så blev det tyvärr inte. Tänk, så väl man har bevarat den jättestora glashyttan på Pukeberg från 1800-talet: där är en flott konserthall nu! Körer från hela Europa kommer t ex dit till Pukeberg i juni månad varje år och har stor gemensam konsert. Och en krögare serverar lunch varje dag där i den nyare hyttan, vid Mäster Micke Johanssons värmande glasugn, vägg i vägg med konserthallen. Det är sinne för kultur hos politiker som öppnar för sådant!

      På bilden sjungs Värmlandsvisan i konserthallen på Pukeberg i maj 2007 - av vår kör som reste i Mäster Knuts fotspår. Atmosfären från gamla tiders glasblåsning sitter i väggarna!
      Bifogade filer
      Last edited by Rebello; 2008-09-01, 09:12.

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
        Bergdala är den hytta i Glasriket som har behållit trävirke i golv och väggar - då den byggts upp igen efter två bränder! Den har dessutom en sådan genuin rundugn som jag feriejobbade vid på 1940-talets Strömbergshyttan.
        Nu finns det inte längre någon sådan rundugn i Glasriket! Brev från "rebessin" i dag:

        "Måste också meddela något lite vemodigt. Rundugnen på Bergdala är nu riven och för några veckor sedan ersatt med en ny ugn på sidan i hyttan. Det var den sista som därmed försvann. Men det var driftskostnaderna som ledde till detta beslut. Sorgligt men en realitét för att få ner kostnaderna ytterligare."

        Energiskatterna är höga - på gasolen här - men varför låta det drabba våra glasbruk?

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
          Nu finns det inte längre någon sådan rundugn i Glasriket! Brev från "rebessin" i dag:

          "Måste också meddela något lite vemodigt. Rundugnen på Bergdala är nu riven och för några veckor sedan ersatt med en ny ugn på sidan i hyttan. Det var den sista som därmed försvann. Men det var driftskostnaderna som ledde till detta beslut. Sorgligt men en realitét för att få ner kostnaderna ytterligare."

          Energiskatterna är höga - på gasolen här - men varför låta det drabba våra glasbruk?
          Är bara att inse att det gamla måste ge plats för det nya. Jag jublar inte!
          Mammon styr och historien får väl finnas på pränt, bild och i "gammelsamlarnas sinnen".
          Vi får aldrig den gamla tiden tillbaka men kan bevara de gamla prylarna!
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • #65
            Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Är bara att inse att det gamla måste ge plats för det nya. Jag jublar inte!
            Mammon styr och historien får väl finnas på pränt, bild och i "gammelsamlarnas sinnen".
            Vi får aldrig den gamla tiden tillbaka men kan bevara de gamla prylarna!
            håller med föregående talare utan reservationer
            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

            Comment


            • #66
              Ingen rundugn kvar

              Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
              - - - Vi får aldrig den gamla tiden tillbaka men kan bevara de gamla prylarna!
              Fram till i somras hade vi denna unika glasugn kvar på Bergdala glasbruk. Det var inte så gammal tid - den fanns fast just i år! Och det var levande historia. Vill bara påpeka att vi som var där fick uppleva något alldeles unikt för Glasriket. Inget går upp mot att få uppleva verkstäderna runt en sådan ugn - där hade man alla glasblåsarna mitt i hyttan.

              På bilden från november 2006 spettar man loss frontstenen från Bergdalas rundugn och ska ta ut de deglar som då hade varit i bruk sedan midsommar 2005. I sommar rev man så hela ugnen och uppförde en helt ny typ av ugn - för att spara energikostnader.
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Gerdas drivna öl- och likörglas

                Förre hyttmästaren vid Strömbergshyttan fann på 1970-talet några sådana här Gerdaglas i en bortglömd lagerlåda på Strömbergshyttans glasbruk.

                Vet någon som är försedd med kataloger, om sådana glas gjordes både på Eda och på Strömbergshyttan? Vilket namn gav hon dem?

                Det lilla har höjden 80 mm och det stora 130 mm, volym 20 cl.
                Pålagt ben och fot och kanten är klippt och driven vid mästarstolen.

                Glasmassan är den bruna, som Strömbergs hade med från Eda - och som t o m finns än i dag på Edas från början dotterbruk Magnor - i den nu populära "Kongleservisen" från Magnor Glassverk. (Vilken känd svensk skald har en vårdikt där det förekommer "kongler"?)
                Bifogade filer
                Last edited by Rebello; 2008-09-06, 15:53.

                Comment


                • #68
                  Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                  Förre hyttmästaren vid Strömbergshyttan fann på 1970-talet några sådana här Gerdaglas i en bortglömd lagerlåda på Strömbergshyttans glasbruk.

                  Vet någon som är försedd med kataloger, om sådana glas gjordes både på Eda och på Strömbergshyttan? Vilket namn gav hon dem?

                  Det lilla har höjden 80 mm och det stora 130 mm, volym 20 cl.
                  Pålagt ben och fot och kanten är klippt och driven vid mästarstolen.

                  Glasmassan är den bruna, som Strömbergs hade med från Eda - och som t o m finns än i dag på Edas från början dotterbruk Magnor - i den nu populära "Kongleservisen" från Magnor Glassverk. (Vilken känd svensk skald har en vårdikt där det förekommer "kongler"?)
                  kan det vara fröding eller strindberg? glasmassan är väl mer honungsfärgad än brun
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                    kan det vara fröding eller strindberg? glasmassan är väl mer honungsfärgad än brun
                    Färgen kanske framträder bättre i detta askfat signerat "Strömbergshyttan 1933 GH". Optikblåst och med driven kant. I Lersjös bok Glas från Eda finns på sid. 76 en optikblåst och driven vas som påminner om askfatet i färg och teknik.

                    Magnors kongleservis har en grankotte som ben och även på karaffens propp. Gustaf Frödings diktsamling på fôlkmål "En litten låt ôm vårn" har en passage om ekorren: "ickern - kongler smacker´n bra". Värmländskan och norskan har alltså samma ord för grankotte.

                    Frödings diktning förknippas ju med Orrefors benämning graalglas och en Frödingsångare förknippar honom lätt med Magnors kongleservis, men den kopplingen gjorde nog inte formgivaren Per Spook.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Rebello; 2008-09-06, 16:06.

                    Comment


                    • #70
                      Talltoppmat dä lickern o kongler smakern bra......

                      Comment


                      • #71
                        . . . å kärngan går å môrker å planter skôt i bôrker . . .
                        men vem har koll på ölglasen?

                        Comment


                        • #72
                          Asta Strömberg - formgivare

                          Här på tråden har redogjorts för att Edvard Strömberg efterträddes av sonen Eric som disponent på Strömbergshyttan. Detta skedde redan innan Edvard avled 1946. De sista åren brukade Edvard tala om att han var hyttmästare vid sin sons glasbruk.

                          Eric Strömbergs hustru Asta trädde mer och mer in som formgivare, när Gerda Strömberg med ålderns rätt drog sig tillbaka. Här ges ett prov på Asta Strömbergs formgivning: en ”diamant” från 1960-talet. Höjd 13 cm och vikt 1,5 kg. P g a ljusbrytningar i fasetterna ser den violetta kärnan i underfånget olika ut, beroende på i vilken vinkel man betraktar den. Av dessa prismaeffekter framgår det att man hade blymönja i smältan till detta kristallglas.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Rebello; 2008-09-09, 21:38.

                          Comment


                          • #73


                            Reklam ? eller bra info välj själv!

                            Comment


                            • #74
                              GN vs GS

                              Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                              Var inte Gunnar Nylund där också ett tag såg några vaser som tillskrevs honnom i stilen väldigt lika den du visar här .
                              Det är med all tydlighet en pjäs av Nylund. Båtformen och färgen var hans
                              signum. GS verk var mer symetriska.
                              Vad som däremot skulle kunna tala för GS, var att hon under en tid i sitt skapande efterliknade vattendroppen (förutsättningen för allt liv). Det var en filosofi hon återspeglade i flera kompositioner. Har själv en vas på detta tema.

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Lars Visa inlägg
                                Det är med all tydlighet en pjäs av Nylund. Båtformen och färgen var hans
                                signum. GS verk var mer symetriska.
                                Vad som däremot skulle kunna tala för GS, var att hon under en tid i sitt skapande efterliknade vattendroppen (förutsättningen för allt liv). Det var en filosofi hon återspeglade i flera kompositioner. Har själv en vas på detta tema.
                                Ja visst är det Gunnar Nylund, som Rebessin och jag hävdat tidigare här på tråden. Rebessin har en lika vas som är signerad GN. Asta Strömberg uppgav i brev till mig, då jag frågade henne om gellos vas: "Den asymetriska vasen med färgkärna är ritad av Gunnar Nylund. Blåst av Kjell Andersson och hans skickliga team."
                                Last edited by Rebello; 2008-09-11, 12:22. Anledning: citat från Asta Strömberg

                                Comment

                                Working...
                                X